måndag 1 december 2014

Motivation

Motivation är inte helt lätt. I perioder är motivationen hög och det känns som att det alltid kommer att vara så, men plötsligt börjar det svikta och man vet inte varför.

Det som fick mig att börja med LCHF var att jag kände mig trött och orkeslös. Tyckte att jag ofta var förkyld och jag var jämt sötsugen och antingen på väg upp eller ner i vikt. Jag tänkte till slut att jag inte kan ha det så. Det måste finnas någonting bättre och efter en lång tids sökande hittade jag LCHF.

Jag läste allt jag kunde komma över om LCHF och när jag sedan började tog det ungefär 3 dagar innan jag förstod att det var min grej. Jag mådde jättebra. Det gav förstås en massa motivation att fortsätta. Sedan är det en utmaning att hålla motivationen uppe även när nyhetens behag har lagt sig och allt börjar bli en vana. Min motivation har sviktat vad det gäller kosten i perioder, men att det funkar för det mesta tror jag beror på att jag slipper sötsuget och att jag tycker att jag får äta så god mat. Jag känner att jag kan och vill äta så här livet ut.

Däremot är det oftare trögt med träningen. Har ingen inspiration alls för tillfället, men ofta kommer träningsmotivationen och inspirationen tillbaka sig själv. Bara att kämpa på, det brukar lösa sig. Försöker träna ändå utan att tänka för mycket för jag mår ju faktiskt bäst om jag gör det. Jag brukar köra lite lättare, långsammare pass när jag är omotiverad. Det är i alla fall bättre än inget och rätt som det är har man lust att ta i lite mer igen.

För mig är det ofta tidsbrist som gör att jag ledsnar. Det blir lite för mycket pusslande eftersom jag oftast är ensam med två barn. Träningen behöver göras på lunchen eftersom barnen fortfarande är lite för små för att lämnas ensamma kvällstid. Det är inga större problem med lunchträning, jag har alla förutsättningar för det, men ofta är det något mer som är inbokat som gör att jag behöver komma lite senare till jobbet eller gå lite tidigare och då känns det stressigt. Då får jag vara lite snäll mot mig själv och dra ner på kraven en aning. Kanske hoppa över ett pass eller två.


För mig funkar det också att läsa böcker om kost och hälsa som motivationshöjare. Läser fortfarande Fettfrälst av Martina Johansson. Tiden är knapp som sagt så det går inte så fort, men jag kan rekommendera den. Verkligen intressant läsning. Tittar även in på bloggnytt på Kostdoktorn varje dag för att se var andra har skrivit i sina bloggar.

Motivation är färskvara som det gäller att underhålla. Det kan vara svårt att hitta det som funkar för en själv, men det gäller att inte ge upp. Det finns någonting för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar