onsdag 3 december 2014

Periodisk fasta

Jag har läst en del om periodisk fasta (PF) på sista tiden. Jag var nyfiken och funderade på hur det skulle funka för mig så jag bestämde mig att testa under 8 veckor till att börja med. Det finns olika varianter av PF, men jag kör 16/8-fasta 5 dagar i veckan. För mig innebär det att jag äter middag vid 17:30 och skjuter sedan på frukosten till ca. 9:30. Främst ville jag se om jag skulle tappa vikt snabbare.


Nu när jag har kört ett tag tycker jag att det funkar väldigt bra. Vet inte hur mycket det påverkar viktminskningstakten, men säkert en del eftersom jag har kunnat dra ner på ett mellanmål eller två. Den absolut största fördelen är faktiskt att jag sparar tid på morgonen och äter frukost på förmiddagsfikat på jobbet istället. Sedan är det en massa andra positiva saker som händer i kroppen när man kör PF. Det förklarar sjukgymnasten, personlige tränaren och kostrådgivaren Jonas Bergqvist på ett bra sätt i det här inlägget.

Att inte äta frukost direkt på morgonen är en vanesak. Under många år behövde jag äta ganska snart efter att jag klivit upp, men det gick lätt att ställa om. Särskilt när man äter LCHF-kost blir man inte lika akut hungrig så det är en bra kombination med fasta.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Nu har jag läst det mesta på din blog och oj, vad jag känner igen mig!
    Jag har också pendlat i vikt, aldrig egentligen varit speciellt tjock eller överviktig, men det tyckte jag då.
    Jag har gått på kurer och på VV.
    Men sedan Januari 2012 när jag hittade LCHF så har jag ingen anledning att byta kosthållning!
    Vilken frihetskänsla! Precis som du upplever: tänker inte på mat hela tiden (det gjorde jag förr, tänkte vad för gott jag skulle äta nästa gång, nu äter jag god mat hela tiden), är sällan förkyld, inget eksem, ingen krånglande mage, fin hy, viktstabil för första gången i mitt liv!
    MEN, jag trillar dit på sockret ibland, hjärnan vill ha, kroppen visar tydligt att den inte mår bra; finnar, magont, deprimerad, trött osv. Varför är det så svårt för hjärnan att lyssna på kroppen???
    Jag har också utmaning nu med julkorgar från konsultbolagen, behöver tänka som du: jag ångrar INTE att jag inte åt...

    Ska bli roligt att titta in på din blog framöver!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för din kommentar. Vad roligt att du gillar bloggen. Visst är det många fördelar med LCHF. Sockret är verkligen en utmaning att hålla sig ifrån. Vissa dagar värre än andra, men det är ändå mycket lättare nu. Kämpa på och lycka till i fortsättningen.

    SvaraRadera