måndag 22 december 2014

Nio nödvändiga

En gång när jag pratade med min kusin om livet i allmänhet och om olika behov man har i livet berättade hon om ett tips hon hade fått. Man skulle rita dela upp ett papper i nio rutor, fundera ut nio saker man behöver i livet för att må bra och sedan skriva in en sak i varje ruta. På bilden nedan har jag börjat fylla i mina rutor.



Sedan går man tillbaka till det här pappret lite då och då och påminner sig om de här sakerna. Man kanske inte kan påverka alla saker själv, men mycket kan man faktiskt påverka. När man vet vilka de här sakerna är, är det också lättare att prioritera dem framför andra saker som är mindre viktiga. Olika saker kan vara viktigare i olika perioder och det går att byta ut sakerna i rutorna när som helst.

Det som är bra med den här övningen är att man får tänka efter vad som är viktigt för just mig. Något som jag behöver för att må så bra som möjligt är t.ex. ensamtid, träning och ordentligt med sömn. Tyvärr glömmer jag bort detta ibland och prioriterar bort det för andra "måsten" eller dåliga samveten med resultatet att jag blir låg och inte fungerar på bästa sätt. Jag tror också att om man ser till att få det man behöver, det man kan påverka alltså, så löser det sig lättare med de där andra sakerna som man inte kan påverka också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar