söndag 28 december 2014

Myter om LCHF 2

För ungefär en månad sedan skrev jag ett inlägg om myter om LCHF. Myterna är många och de underhålls av yrkespersoner, dietister, sjuksköterskor och läkare, som vägrar att uppdatera sig på ny forskning och kunskap. De tror blint på det de läste i skolböckerna kanske för länge sedan. Ett exempel: Idag läste jag sidan "Smart & Gott" i senaste Amelia. Sidan författas av en dietist som skriver mycket bra saker, men uppenbarligen har hon bildat sig en uppfattning om LCHF utan att ta reda på fakta först.


Det är alltså en fråga från en läsare som undrar om LCHF är bra för kroppen. Dietisten svarar i princip att det finns en del bra saker med LCHF men att köttfrosseriet med stora blodiga biffar och en massa bacon kan ge cancer.

Som jag och många andra LCHFare vet innebär inte LCHF att man äter mer kött och annat protein än andra livsstilar. Jag äter snarare mindre protein än förut eftersom vi inte behöver så mycket protein som vi tror och att överflödigt protein omvandlas till glukos i levern och därmed höjer blodsockret.

Jag är själv farmaceut till yrket och fick under utbildningen lära mig att tallriksmodellen är det mest hälsosamma sättet att äta. Fast har man en universitets- eller högskoleutbildning måste man kunna ta till sig nya rön och kunna granska nya och gamla fakta kritiskt. 

Vi blir allt fetare och sjukare. Antalet sjuka i metabola sjukdomar ökar lavinartat och det beror på någonting. Detta någonting är den kost med lite fett och mycket kolhydrater som vi började anamma i samband med att fetmaepidemin drog igång på 80-talet.

Med det här vill jag säga: Googla runt, läs böcker, ta reda på fakta och glöm inte att kontrollera källorna informationen kommer ifrån. Ha i åtanke att det finns en livsmedels- och läkemedelsindusti som vill tjäna pengar på ditt ätande och dina sjukdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar