onsdag 10 december 2014

LCHF för hela familjen

Vill tipsa om en bra kokbok som jag använder mycket. "LCHF för hela familjen : riktig mat ger nöjda barn" av Monique Forslund.


Har inte provat alla recept, men de jag har provat är riktigt bra. T.ex. Baconlindad kycklingfilé med fetaost eller fiskgratängen med stekt bacon.

Självklart kan barn äta LCHF. De är lika lite hjälpta av en massa kolhydrater som vi vuxna. Kolhydrater är inte essentiella - för någon. Kroppen tillverkar själv det hjärnan och musklerna behöver. Jag är övertygad om att barnen fick äta mindre kolhydrater och mer fett hemma och i skolan skulle skolmiljön bli bra mycket lugnare. De slipper blodsockerdipparna, blir mätta och orkar jobba koncenterat.

Jag har valt att köra den mjuka linjen med mina barn. De ser vad jag äter och jag hoppas att det påverkar dem åt rätt håll. Min dotter som är 10 år gillar maten, är intresserad och äter ofta precis det jag äter medan sonen som är 7 år fortfarande äter ris eller pasta som komplement till det jag äter. Mina barn är ganska aktiva, särskilt dottern, och har inga problem med övervikt så det funkar bra hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar