måndag 29 december 2014

Återblick 2014



Snart är 2014 slut så jag tänkte blicka tillbaka och summera. Det jag kommer ihåg :).

Efter en höst med mycket förkylningar startade jag långsamt upp med träningen igen efter nyår. Försökte komma in i bra kostvanor igen också, men det blev lite halvhjärtat. Det var för mycket annat som drog ner och tog energi.

I slutet av februari tog min dåvarande relation slut och även om det var en tung period som följde så frigjordes också en massa energi och det blev mer fokus på mat och träning.

I slutet av april bestämde jag mig för att börja ta crawllektioner. Den 8:e maj tog jag min första crawllektion. Det gick över förväntan och det blev mycket fokus på simningen under några månader. Köpte också en bra våtdräkt och provade att simma ute ett par gånger under sommaren.

Under juli hade jag semester och tillbringade  en del av den hemma hos mina föräldrar. Då blev det mycket träning. Mycket simning, mest i utebassäng, men även i insjö. Cyklade och sprang också en hel del och provade på brickpass (löpning direkt efter cykling) för första gången.

I augusti hände två stora saker. Jag träffade min nuvarande särbo och så fyllde jag 40 år. Hade ett litet kalas för några vänner på själva födelsedagen och ett lite större kalas för släkten hemma hos mina föräldrar i början av oktober.

Träningen rullade på. Vissa veckor mer och andra veckor mindre. Bestämmer mig för att efter 40-årskalaset i oktober ska jag styra upp kosten igen och det gör jag. Tappar några kilon, men efter ett tag går det trögt. Provar att dra ner på matmängden och proteinet, men det går fortsatt trögt. Sista jobbveckan innan jullovet provar jag att dra ner kolhydraterna till i princip noll och går in i ketos. Nu händer det grejor. Även om jag har mått väldigt bra på lite mer liberal LCHF-kost sedan i oktober så känner jag mig nu ännu piggare, starkare och tappar flera kilon under veckan.

Sedan blev det jul och mitt planerade lilla avsteg blev ett ganska stort avsteg, men skit samma. Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som är det viktiga utan vad man äter mellan nyår och jul.

Det här året har jag hunnit med 100 timmar löpning, 66 timmar cykling, 51 timmar simning och lite annat. Inte så dåligt för en ensamstående tvåbarnsmorsa ;).

Det har varit ett bra år på många sätt. Framförallt har det varit bättre än året innan som var bättre än året innan det.

Nu ser jag fram emot ett nytt år med kärlek, hälsa, en massa träning och bra mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar