torsdag 17 augusti 2017

Fastan fortsätter och mejerifritt

Är nu uppe i drygt 100 timmars fasta. Det går förvånansvärt lätt. Inte för att det var några större problem när jag långfastade förra gången, men den här gången känner jag inte av den andfåddhet och matthet som jag kände kortare stunder förra gången eller toalettspringet på nätterna överhuvudtaget. Sover väldigt bra för tillfället. Blodsockret är lågt, det har hållt sig mellan 4.1 och 4.7 sedan i tisdags. Fick äntligen mina ketonstickor igår också så jag fick ett kvitto på att värdet är högt. Det indikerar att kroppen använder mestadels fett som bränsle. Att jag för en gångs skull inte fryser och är iskall om händer och fötter är ytterligare ett tecken på det. Har bra energi och är klar i huvudet.

Om det inte känns sämre imorgon när jag vaknar så kör jag på till middag imorgon kväll som planerat. Då ska jag börja försiktigt med min hemgjorda buljong, avokado, syrad vitkål och lite grönsaker med olivolja. Sedan fortsätter jag att öka upp lugnt och försiktigt. Sedan ska jag äta som vanligt ”som om ingenting har hänt” som Dr. Jason Fung säger. Nu planerar jag också att köra mejerifritt (förutom smör) i minst en månad.

Jag har provat mejerifritt tidigare, men inte märkt någon skillnad på någonting alls egentligen. Ska erkännas att jag nog äter onödigt mycket ost. Inte alla ostar utan vanlig mildost som hushållsost eller gouda och bara när den är i skivor. Inte stavar eller tärningar. Bara i skivor. Triggar jag på just skivad hushållsost? Så är det nog :-P. Jag äter även vispgrädde, creme fraiche, smetana och andra ostar, men där har jag inga problem med att äta lagom. Förutom det så läser jag hela tiden om att mejerier är något man ska vara sparsam med som vuxen.
Martina Johansson skriver t.ex. i sitt senaste inspirationsbrev: ”Varför är det (mejerier) ett problem? För det blir väldigt höga östrogennivåer i produkterna som kommer från en gravid och lakterande ko! Östrogen som hamnar i din kropp och sabbar din hälsa och viktminskning. Östrogen som ger mer IGF-1 som ökar risken för tillväxt av... till exempel cancerceller.”

Jonas Bergqvist skriver också i sitt inlägg om periodisk fasta att: ”Det som frisätter IGF-1 i kroppen är kolhydrater, insulin, protein, en stor mängd mat samt tillväxthormon.” Ost innehåller väldigt mycket protein och äter man då mycket av det också så…

Även Dr. Mark Hyman, vars blogg jag följer, skriver om detta och anser att man bör avstå från alla mejerier förutom smör från gräsbetande kor. Han skriver också bl.a. följande: ”Countries with the lowest rates of dairy and calcium consumption (like those in Africa and Asia) have the lowest rates of osteoporosis.”

Kasein, som är huvudbeståndsdelen i mjölkprotein, sägs vara inflammationsdrivande och beroendeframkallande. Precis som gluten och socker.

Många anledningar till att göra ytterligare ett försök alltså. Om jag märker skillnad den här gången får jag nog bita i det sura äpplet och bara äta mejerier i undantagsfall. Märker jag ingen skillnad kommer jag ändå att äta mycket mindre mejerier efter det totala stoppet. Det krävs onekligen lite mer fantasi vid matlagningen när man ska välja bort mejerier, men det får jag försöka hantera.

tisdag 15 augusti 2017

Inne på tredje dygnet av fastan

Det har varit en riktigt bra dag idag. Sov gott och kände mig utvilad när jag vaknade. Det där med att sova ordentligt är jag inte bortskämd med. Blodsockret var även igår kväll 6.1, men imorse hade det sjunkit till 4.2 och på eftermiddagen idag hade det stigit till 4.7. Känns riktigt bra att det har gått ner till lite. Tror aldrig jag har haft så lågt blodsocker någon gång när jag har mätt. Att det är lägre idag än igår är ingenting jag känner av. 

Jag känner mig pigg, lugn som en filbunke och varm som en kamin :). Än så länge har jag inte känt någon hunger mer än korta stunder. Det har avhjälpts med vanligt vatten, bubbelvatten, te och kaffe. Antar att kroppen har gått in i fettdrift ordentligt så jag har gott om tillgänglig energi. Troligtvis är ketonerna höga, men jag har inte lyckats får tag i några blodketonstickor så att jag kan mäta det. Ska bli spännande att se hur detta utvecklar sig.


Arbetsdagen har förflutit utan problem. Fastan fortsätter ett tag till. Får se hur det känns imorgon.

måndag 14 augusti 2017

Dags för en längre fasta igen

Sedan igår eftermiddag är jag fastande och har bara druckit vatten, te och kaffe. Jag tycker det är spännande med fasta och vilka effekter det har på kroppen. Läser mycket av Jason Fung på Kostdoktorn. Även Jonas Bergqvist skriver en del om periodisk och terapeutisk fasta. Det jag läser verkar väldigt logiskt för mig. Dessutom kan jag ju själv känna de positiva effekterna i min kropp. Det blir en helt annan energi (särskilt efteråt), matfixeringen minskar och jag kan känna om jag är hungrig, mätt eller bara sugen. För mig som har varit rätt fixerad vid att äta och haft svårt att känna hunger- och mättnadskänslor i större delen av mitt liv är det en stor sak.
Jag har fastat som vanligt sedan förra gången jag fastade lite längre, d.v.s. hoppat över frukosten de flesta dagar och dessutom lunchen två dagar i veckan. Det flyter på utan några som helst problem. Någon gång har jag valt att äta frukost, men det resulterar i att jag inte är hungrig vid lunchtid istället. Jag får inte för lågt blodsocker av att fasta. Att äta en kost som oftast är ketogen medför att man slipper blodsockersvängningar och sug som kommer av det. Ett för lågt blodsocker kan endast orsakas av ett tidigare för högt blodsocker. Eller av en insulinproducerande tumör och det är tack och lov inte särskilt vanligt.

Mitt fasteblodsocker är nästan alltid lite högt (över 6, ibland nästan 7), men från och med fjärde dagen på förra långfastan var det 5.2. När jag började äta igen gick det raskt upp till samma nivåer som innan fastan igen. Detta vill jag undersöka ytterligare en gång. Idag på morgonen var mitt fasteblodsocker 6.2 och det är oftast där det ligger. Mätte blodsockret även på eftermiddagen när jag kom hem från jobbet. Då var det 6.1. Inget blodsockerfall där alltså.

Jag vill också se om det funkar att fasta längre när jag jobbar. Det längsta jag har fastat när jag jobbar är två dygn. Sedan ska jag testa om det funkar att träna som vanligt (det lilla jag nu tränar) när jag fastar. Idag gick det i alla fall bra att köra en uppvärmning och sedan ett kort styrkepass, men då hade jag bara fastat knappt ett dygn.

Får se hur länge jag håller på den här gången. Max till middag på fredag kväll är det tänkt. Om det inte känns bra kommer jag att avbryta innan. Målet är att må bra/bättre, inte tvärtom.

fredag 11 augusti 2017

Koka egen buljong

Under semestern provade jag att koka egen buljong. Köpt buljong är oftast buljong bara till namnet. De innehåller mest smakämnen, socker och palmolja. Det vill jag inte tillföra min kropp.

Det var inte alls svårt. Det tar tid, men det sköter sig i stort sett själv. Jag använde mig av ett recept från Birgitta Höglund där man använder sig av en hel kyckling som man delar, tar av köttet från benen efter ett par timmar och sedan låter benen koka några timmar till. Då får man både pulled chicken till middagen och riktigt god hemgjord buljong.
Jag frös ner några 2 dl-portioner som jag ska ha och bryta längre fastor med plus en massa iskuber.

onsdag 9 augusti 2017

Friskfaktorer

En friskfaktor är något som håller suget efter t.ex. socker borta och håller en abstinent. När man lever i tillfrisknande från vilket beroende som helst är det viktigt att identifiera sina friskfaktorer och använda dem. Friskfaktorerna, vad som funkar, kan var väldigt olika för olika personer. Under de här 20 månaderna sedan jag började på Sockerskolan har jag provat många olika friskfaktorer. Några har jag haft hela tiden och några har bytts ut under tiden.

Några av mina viktigaste friskfaktorer som jag gör ofta:

Att planera mina måltider och andra aktiviteter.
Äta bra mat som inte höjer blodsockret.
Att regelbundet ha kontakt med andra sockerberoende och överätare
Att skriva t.ex. i den här bloggen.
Ensamtid hemma.
Träffa vänner.
Se till att få närhet och värme (oxytocinhöjande).
Pyssla.
Ta någon behandling som massage eller manikyr alt, pyssla om mig själv hemma.
Skriva tacksamhetslista.
Prioritera vila och återhämtning.
Promenera.
Lyssna på musik eller någon inspirerande podcast.
Läsa.

Idag har jag t.ex. umgåtts med min älskling, mina föräldrar och mina barn, pratat med en sockersyster på telefon, varit på manikyr och sedan lagt fotopärlplattor. En bra dag :).

måndag 7 augusti 2017

Första jobbdagen avklarad

Idag var det första arbetsdagen efter fem veckors semester. Det tog en stund att få koll på läget, men i stort sett kändes det som att det inte var så länge sedan jag var på jobbet när jag kom dit i morse. Barnen var ensamma hemma idag så jag åkte hem vid lunch och jobbade sedan hemifrån. Jag sitter hellre på kontoret och jobbar, men det är ett stort plus att jag kan jobba hemifrån när det behövs.
Vardagspusslet börjar direkt, men jag har bestämt mig för att inte bli stressad av det och att försöka att inte ha dåligt samvete för att jag prioriterar bort vissa saker.

Det är rätt skönt att komma tillbaka in i rutinerna igen.

lördag 5 augusti 2017

Matberoende - dokumentär i åtta delar

Senaste dagarna har jag fortsatt att känna mig låg och trött. Sov riktigt uselt ett par nätter. Min sömn är nog fortfarande mitt största bekymmer. Det händer ofta att jag vaknar av något, vet inte vad, och sedan kan jag ligga vaken ett par timmar. Osäker på varför jag sover dåligt så ofta. De senaste dagarna kan muskelvärk ha bidragit. I onsdags körde jag ett 20 minuters styrkepass. Första styrkepasset på väldigt länge. Kort och effektivt. Tunga vikter och stora muskelgrupper. Fick världens träningsvärk. Körde ett nytt lika kort pass igår och det hjälpte lite mot träningsvärken. I natt har jag sovit lite bättre, men är ändå jättetrött idag. Jag avskyr att vara trött. Blir sååå deppig. Jag hade behövt fixa lite här hemma inför jobbstart på måndag, men det får vänta.
Istället för att fixa hemma har jag legat och sträckkollat en serie på Netflix som heter Matberoende. Den är i åtta delar och handlar om åtta personer med olika ätstörningar. Överätare, bulimiker och anorektiker. Samma sjukdom - olika uttryck. Dessa personer genomgår en 42 dagar lång behandling på ett behandlingshem i Texas. Behandlingen liknar mycket den behandling som jag själv genomgått, men är ju förstås mycket intensivare eftersom de är "inlåsta" på ett behandlingshem så länge. Mycket intressant att följa dessa personer. Om du har möjlighet - se den!

torsdag 3 augusti 2017

Te istället för kaffe

När jag hade kaffeuppehåll förra våren upptäckte jag att det finns en massa goda koffeinfria teer. Jag använder ofta Pukkas teer och min favorit är Three Licorice. Dricker det nästan varje dag.
Häromdagen var jag och barnen i Stockholm. Barnen ville gärna göra ett besök på Lakritsroten. Lite jobbigt fakiskt eftersom jag älskar lakrits, men inte ätit det på väldigt länge nu. Tur att jag klarar att dricka lakritste :). Hittade ett te som jag inte provat förrut och som jag provat några dagar nu. Rooibos Licorice No 731. Smakar lakritsglass :-o.
Jag håller på att ladda för ett nytt kaffestopp.  Länge efter förra kaffestoppet höll jag mig till 2 koppar kaffe i veckan, men nu är konsumtionen tillbaka där den var innan, 2 koppar om dagen. Jag märkte ingen större skillnad på varken blodsocker, sömn eller något annat när jag höll uppe med kaffe senast, men jag vill ändå göra det igen. Känns bra att "avgifta" ibland.

Vilket är ditt favoritte (koffeinfritt)? Tipsa mig!

tisdag 1 augusti 2017

En hälsosam semester

Nu är jag inne på min femte och sista semestervecka. Jag har inte riktigt fått semesterkänslan i år av någon anledning. Vet inte riktigt varför. Kanske beror det mest på att vädret inte har varit riktigt som jag hade velat. Varma dagar har också varit blåsiga så vi har inte känt för att gå ner till vid vårt bad särskilt mycket. Fast, å andra sidan så känns det inte lika tungt som det brukar att börja jobba igen heller.
På försommaren var vi i Spanien. Då var det i alla fall bästa möjliga väder :).
Semestern tycker jag är ett bra tillfälle att reflektera och ta den energi som man förhoppningsvis får och använda till att fundera på hur man kan förbättra och optimera sin hälsa. De senaste åren har jag haft som mål att vara i bättre form efter semestern än innan. Både fysiskt och mentalt. Tidigare om åren har det varit för mig som för många andra, hälsan har jag struntat i helt och tänkt att det tar jag tag i efter semestern. Man vältrar sig i socker och alkohol. Kanske tar man tag i det efter semestern. Oftast inte...

Jag försöker hålla fast vid bra kost och mina vanliga rutiner. Självklart blir det inget socker eller gluten. Jag vill inte skjuta upp några förändringar eller förbättringar som jag vill prova till efter semestern. Jag börjar testa dem direkt. I år har jag provat att fasta även när jag är ledig och dessutom provat att fastat lite längre än bara ett dygn och det tycker jag har fungerat mycket bra.

Träning har det inte blivit så mycket av alls den här semestern. Några få powerwalks bara. Träning är något jag behöver för att må riktigt bra. Särskilt mentalt. Därför är det något jag absolut behöver komma igång med snarast igen. Det behöver inte vara mycket eller intensivt, men någonting. Före semestern körde jag powerwalks alla lediga dagar (helger), gick i trapporna på jobbet (300-500 trappsteg om dagen) och försökte cykla till jobbet (8 km enkel) minst en dag i veckan. Det funkade ganska bra. Under några veckor körde jag också HIIT-intervaller två gånger i veckan. Mer än så klarade min kropp inte av.

Trots frånvaron av träning känner jag mig ändå i hyfsad fysisk form. Det har funkat tillräckligt bra med maten under sommaren. Vikten har stått stilla och det är viktigt för mig. Jag mår verkligen dåligt av att känna mig tung och plufsig. Mentalt är jag inte riktigt där jag vill vara. Jag är ofta trött, trots semester, lite låg och blir lätt stressad. Lite lätt träning, som sagt. Kanske kan det hjälpa.