torsdag 4 december 2014

Dagens lunch

Dagens lunch var rester från söndagsmiddagen. Det är inbakad fläskfilé som har blivit en favorit hos mig. Grundreceptet fick jag från en receptbok jag lånade av en kompis och sedan har jag modifierat efter eget tycke och smak. Minns tyvärr inte vad boken heter nu.


  • Putsa fläskfiléerna (jag brukar göra två när jag ändå håller på) och bryn dem i smör eller kokosolja. 
  • Lägg ut baconskivor på ett smörgåspapper lite omlott (ett paket bacon/fläskfilé). 
  • Mixa 2 dl soltorkade tomater med lite av oljan och 2 dl färsk basilika (eller vad man nu gillar för kryddor) med en handmixer. 
  • Bred ut tomatröran på baconet. Rulla in den stekta fläskfilén i baconet och fäst med tandpetare om det behövs. 
  • Stek igen så att baconet får fin färg.
  • Lägg sedan i en form och sätt in i ugnen på 150° med termometer. Tag ut när köttet är ca 70° i mitten. Har man ingen termometer så får man prova sig fram. 20 minuter kan nog vara lagom att börja med.
  • Låt köttet stå på bänken och vila i 20 minuter.
Till detta brukar jag ha kryddsmör. En enkel variant är bregott halvssalt med pressad vitlök i.

2 kommentarer: