tisdag 3 oktober 2017

God och bra mat som nästan lagar sig själv

Trots att jag är trött och inte har någon vidare energi vill jag fortfarande försöka äta bra mat. Då är det bra med rätter som går snabbt att laga, eller sköter sig själv. En favorit är Pulled Pork eller Pulled Beef. Det krävs väldigt lite förberedelser, jag brukar stoppa in den i ugnen på morgonen (när jag är som ”piggast”) och så är det klart lagom till middagen på kvällen. Däremellan behöver man inte göra någonting alls.
Jag har gjort Pulled Pork många gånger, men i söndags gjorde jag Pulled Beef för första gången: Gjorde den på högrev från Gårdssällskapet. Jag använde ett recept från Paleoskafferiet och Under vårt tak. Det blev väldigt gott. Jag har ingen Crock-Pot så jag använder en stor gjutjärnsgryta istället och hade den inne på 125 grader i ca 8 timmar totalt. Lite ändringar i receptet gjorde jag. Tog 1 msk spiskummin i tacokryddan för det tycker jag är gott. Skulle kunnat ta ännu mer för det smakade ändå inte jättemycket. Hade inget vitlökspulver eller lökpulver så det hoppade jag över och sedan tog jag vanliga chiliflakes istället för chili eftersom det var det jag hade hemma. Barnen åt den i hamburgerbröd och själv åt jag den tillsammans med grönsaker och hemgjord majonnäs.

Till och med dottern, som inte har varit så väldigt förtjust de gånger jag har gjort Pulled Pork tidigare, gav detta väl godkänt :).

söndag 1 oktober 2017

Fortsatt trött och energilös

De senaste två veckorna har jag fortsatt varit väldigt trött. Trött på det sättet att jag känner mig som en urvriden trasa. Det är nästan plågsamt stundvis. Vill bara ligga helt stilla i sängen och blunda. När jag blir så här trött blir jag också omotiverad till det mesta och det mesta känns meningslöst. Suget kommer också som ett brev på posten. Jag har fortfarande ingen riktigt klar bild av varför det blir så här. Var tog energin som jag hade bara för några veckor sedan vägen? Jag kan bara gissa. Att jag åt något som triggade suget borde inte hänga i fortfarande, men det i kombination med att det har varit lite för mycket totalt sett blir svårt att återhämta.
Det jag kan göra är att försöka lära mig av det. Jag vet att jag behöver lugn och ro och bra sömn, men tyvärr kan jag inte alltid själv påverka allt. Störningsmoment av olika slag gör att sömnen inte alltid blir vad den behöver vara. Olika aktiviteter som har med barnen att göra är också svårt att bara välja bort. För två veckor sedan var jag t.ex. medföljande förälder på en tävling i södra Sverige som min dotter och 6 av hennes lagkamrater deltog i. Det bästa hade varit om någon annan förälder som inte är ensam förälder (eller har utmattningssyndrom i bagaget) hade kunnat följa med. Tyvärr är det inte alla som ställer upp. Tyvärr är det också så att man förväntas att göra och ställa upp lika mycket som ensam förälder som om man är två föräldrar. Om det inte är någon förälder som ställer upp drabbar det ju även min dotter och det vill jag inte. Dessutom vill jag ju förstås titta på min dotter när hon tävlar och finnas till hands om det skulle vara något. Tufft läge och oavsett hur man gör så beslastar det på något sätt.

Att organisera den här resan, vara ansvarig, sova lite halvdåligt på hotell och vara med ett gäng tonåringar där vissa ifrågasätter allt, inte gör som man säger och man undrar varför de egentligen är med tar en del på krafterna. Dessutom fick jag hitta en lösning till min son under helgen, det känns inte schysst mot honom att han ska behöva hänga med på detta hela helgen. Det var tack vare att mina föräldrar och min systers familj ställde upp som det gick så smidigt som det gick.

Dessutom gick min bil sönder och fick lämnas in på verkstad igen precis innan den helgen. Att bilen går sönder är ju sådant som händer, men detta var andra gången på kort tid och det ställer till väldigt mycket problem. Både tidsmässigt och ekonomiskt.

Ovanpå detta har vi haft en omorganisation på jobbet som jag inte tycker fungerar ännu. Förhoppningsvis sätter det sig så småningom, men just nu tycker jag inte det är riktigt bra. Förutom omorganisationen är det ständiga förändringar på jobbet på olika sätt. Det känns som att det aldrig är lugnt och att det blir kontinuitet.

Jag vet inte hur det ska gå till, men lite mer vila i förebyggande syfte får jag försöka få till i fortsättningen. Kanske en stunds vila på sängen när jag kommer hem från jobbet? Just nu försöker jag bara göra sådant som är nödvändigt. Typ jobba, äta, sova och ta hand om barnen. Allt annat får vänta. Förhoppningsvis kommer energin och motivationen tillbaka snart. Att småäta känns kanske bra för stunden och man gör det för att få bort en obehaglig känsla, men på sikt är det naturligtvis inte någon bra lösning. Troligen belastar det bara kroppen ännu mer dessutom.

Jag vet att energin kommer tillbaka förr eller senare, men fram tills dess är det riktigt jobbigt.

onsdag 20 september 2017

11 TED talks for when you feel like you are not enough

Om man behöver lite inspiration, pepp och uppmuntran kan jag rekommendera några bra TED talks som jag tittade på häromdagen. Det är en spellista med 11 stycken videos som är 6-20 minuter långa.
Jag vet inte vilken jag tyckte var bäst. Alla var väldigt bra på sitt sätt, men den första med Carol Dweck och den 7:e med Angela Lee Duckworth tyckte jag gav bra tips och inspiration på hur jag kan peppa och uppmuntra mina barn. Den Rosie King pratar om sin autism och undrar varför folk tycker det är så viktigt att vara normal. Att det kan vara en tillgång att inte vara som alla andra.

Hela spellistan hittar du HÄR. Svensk undertext finns om man vill. Klicka på subtitles och välj svenska.

söndag 17 september 2017

Veckan som gick

Jag har haft en riktigt bra månad. Har känt mig pigg, energisk, motiverad. Mat har varit totalt oladdat, jag har ätit lagom mycket, i lugn takt och inte småätit mellan måltiderna. Plötsligt hände det någonting som fick det att förändras. Kan inte säkert säga vad det var, men jag tror att det var att jag åt någonting då jag kände att "det där var inte bra". Det kändes som att jag blev sugen på mer när jag ätit det, jag kände mig inte nöjd. Jag tror aldrig jag har känt det så tydligt någongång tidigare.

Det jag åt var avokado med tonfiskröra. Tonfiskröran innehöll tonfisk, ägg, hemgjord majonnäs, rödlök, salt och peppar. Inga konstigheter kan jag tycka, det enda med den rätten som jag inte brukar äta så ofta är tonfisk. De övriga ingredienserna äter jag ofta och jag äter även olika typer av andra röror utan problem. Faktorer som också kan ha spelat in var sömnbrist helgen innan och förkylning. Efter tonfiskröran har jag i alla fall småätit och överätit. Inget socker, inget gluten, inga mejerier och jag dricker fortfarande inte alkohol. Egentligen ok mat, men för mycket och på fel sätt.
Det är svårt att bryta, men jag måste bryta så fort som möjligt. Jag mår inte alls bra när jag äter på det här sättet. Känner mig trött, energilös och uppsvälld. Som tur är har hittat ett sätt och det är att fasta. Det är det bästa och faktiskt enda sättet jag vet som funkar för mig i nuläget. Förra gången jag fastade lite längre var en väldigt god erfarenhet för mig. Tänkte inte fasta så länge den här gången, men det blir mer än ett dygn i alla fall. Fastar ju från middag till middag två gånger i veckan och det räcker inte för att fixa detta.

Det känns alltid lite tråkigt när jag tänker på att jag ska fasta, men när jag väl har börjat så känns det genast bättre. Nu är jag fastande sedan kl. 8.15 imorse då jag avslutade en hotellfrukost som inte var helt optimal. Först vid 17.30-tiden började jag känna mig lite hungrig och det avhjälptes lätt med en kopp te.

Från och med nu är även tonfiskröra exkluderad ur min kost :).

torsdag 14 september 2017

Syrad vitkål

För snart en månad sedan satte jag min andra omgång syrad vitkål. Syrad vitkål innehåller en massa mjölksyrabakteier som är toppen för magen. Jag gillar att äta sånt som tillför min kropp något positivt. Något som stärker kroppen på olika vis. Plusmat helt enkelt. Att jämföra med minusmat som enbart belastar kroppen, som gluten och socker.
Det är väldigt enkelt att göra syrad vitkål. Jag använder det här receptet. Sedan får den stå i rumstemperatur i 2 veckor och efter det i kylskåp i 4-6 veckor.

Om man ändå inte orkar göra egna syrade grönsaker kan jag rekommendera märket Tistelvind. Har även provat deras syrade morötter och kimchi. Så gott! Tistelvind finns på MatHem, Coop och säkert i fler matbutiker. Det viktigaste är att det bara är vitkål och kryddor i burken och att den inte är pastöriserad.

tisdag 12 september 2017

Min ketogena kost

Att vara i ketos innebär att man äter så lite kolhydrater så att kroppen börjar producera ketoner som bränsle för hjärnan och musklerna. Ketoner fungerar minst lika bra som bränsle som glukos. Ketos är ett naturligt tillstånd, men det är ganska ovanligt eftersom många stoppar i sig kopiösa mängder kolhydrater varje dag.

Den lilla glukos som kroppen behöver kan den själv tillverka och det gör den i levern av fett. Se inlägg om det här. Den processen heter glukoneogenesen. Att vara i ketos är det bästa sättet att förbränna så mycket fett som möjligt. Man blir en fettförbrännande maskin. Fett som kan användas som energi har vi alla, även smala människor, stor tillgång till. Framför allt sitter detta fett runt de inre organen.

Ketogen kost innebär att äta en kost där väldigt lite av den energi man intar kommer från kolhydrater och en stor andel av energin kommer från bra fetter. En missuppfattning som en del verka ha är att man måste totalnolla kolhydraterna. Det stämmer inte. Man kan äta upp emot 20 g kolhydrater/dag och ändå vara i ketos. Är man mycket fysiskt aktiv kan man sannolikt äta ännu mer kolhydrater än så.
Gårdagens middag. Köttfärssoppa, pofiberbröd och grönsaker.
Att nolla kolhydraterna helt under en längre period skulle inte jag rekommendera. Vi behöver de vitaminer, mineraler och mjuka fibrer som vi kan få från grönsaker. Jag äter själv gott om ovanjordsgrönsaker till varje måltid. Jag äter också hallon och nötter någon gång i veckan.

Jag har också provat att dricka vin när jag är ketos. Så länge man väljer ett vin med låg sockerhalt och inte dricker några stora mängder fungerar det alldeles utmärkt.

Hälsofördelarna med att äta ketogen kost är många. Kostdoktorn skriver mycket om det så där är ett bra ställe att börja läsa om man vill veta mer.

söndag 10 september 2017

Blodsockret efter fastan

Ända sedan andra dagen på min senaste långfasta har mitt fasteblodsocker legat väldigt lågt och fint. Tidigare låg det oftast över 6.0 och nu har det oftast legat under 5.0. Oavsett ketonnivå. Jag vet inte om det är så enkelt som att det beror på frånvaron av mejerier. Kanske lite det och lite av andra faktorer. Fastan i sig kanske bidrog. Jag har aldrig mätt blodsockret så här noga och ofta när jag provat mejerifritt tidigare. Jag saknar inte mejerierna så jag kommer i vilket fall som helst inte att ta tillbaka dem i min kost som förut. Oavsett om jag får några kortsiktiga fördelar med att undvika mejerier eller inte så finns det många långsiktiga hälsofördelar med att utesluta mejerier som jag skrev i ett tidigare inlägg.
Som vanligt vill jag ha svar, men det kan man inte alltid få säkert. På torsdag har jag kört strikt mejerifritt i en månad, jag fortsätter med det i en månad till. Efter det kanske jag provar någon mejeriprodukt och kollar blodsockret efter. Det skulle kännas bättre att äta mejerier någon enstaka gång när man t.ex. är bortbjuden om det inte fick några större konsekvenser.