tisdag 27 november 2018

Kaffestopp

Sedan jag blev abstinent på riktigt vid midsommar har jag tappat intresset för en del mat och drycker som jag såg som en självklarhet tidigare. En av de sakerna är kaffe. Jag har tagit en kopp på morgonen när jag kommit till jobbet bara för att jag brukar göra det. Jag har tyckt det har varit lite mysigt, men egentligen inte så gott. Efter lunch brukade jag ta en kopp till. Så jag gick ett tag och tänkte på att jag kanske lika gärna kunde sluta.

Jag har slutat med kaffe en gång tidigare för två och ett halvt år sedan och då fick jag kraftiga abstinensbesvär i form av huvudvärk. Det gjorde nog att jag gick och drog mig lite nu och inte fick tummarna ur. En annan sak är min mage som är ganska trög. Jag var lite rädd för att det skulle bli totalstopp om jag slutade med kaffe :).

I förra veckan hade jag ett samtal med duktiga Jenny Koos på Vulverine om hormonhälsa. Jag hade en frågeställning som jag ville höra hennes syn på. Ett av hennes råd var att inte dricka kaffe eller något annat som innehåller koffein. Då slutade jag på studs.

Ett dygn efter sista kaffekoppen kom huvudvärken. En skitjobbig huvudvärk som inte gick över ens med tabletter. Jag brukar dra mig för att ta tabletter och försöker prova med andra saker först som avslappning, yoga och saltshot, men nu hjälpte verkligen ingenting. Två dygn efter sista koppen hade huvudvärken lättat så pass att jag klarade mig utan tabletter och under tredje dygnet försvann den helt. Ändå helt ok.

Än så länge är magen helt ok. Lite trögare kanske, men inte helt stopp :). Jag försöker parera med mer fiberhusk och MCT-olja i de örtteer jag dricker.

När jag får så där hemska abstinensbesvär så blir jag bara ännu mer motiverad och tänker att den där skiten (kaffet) vill jag aldrig dricka igen. Jag blir mer medveten om vilket gift det är och hur det påverkar mig. Det finns positiva effekter av kaffe också, men de negativa effekterna överväger skulle jag säga. Särskilt om man tänker stress, sköldkörtel och binjurar.

Nu dricker jag bara bra örtteer från bl.a. Pukka, Yogite och Four o'clock. Så här till advent kan jag tipsa om en ny favorit från Four o'clock, Lakritskryddor. Det innehåller lakritsrot, stjärnanis, kanel, apelsinskal, kardemumma och och nejlika. Bra alternativ till glögg som innehåller väldigt mycket socker.

fredag 9 november 2018

Fokus på socker inför Världsdiabetesdagen

De närmaste två veckorna fokuserar Kostfonden extra på vårt sockerintag genom ett nytt inlägg varje dag. Detta sammanfaller med Världsdiabetesdagen den 14:e november. Detta är naturligtvis ingen slump. Antalet fall av diabetes typ 2 ökar explosionsartat. En sjukdom som mest av allt beror på ett för högt intag av socker och stärkelse. Det är dock inte bara diabetes som orsakas av socker. Även fetma, cancer, hjärt-kärlsjukdom, demens, fibromyalgi, artros, hål i tänderna, depression och mycket annat är konsekvenser av ett för högt sockerintag. För att inte tala om beroendet som sockret framkallar hos väldigt många.
Bilden är lånad från www.kostfonden.se
Jag har själv fått mycket bra effekter av att sluta med socker. Förutom att suget efter sött försvunnit, så har jag fått ordning på mage, depression, candida, lite för högt fasteblodsocker och jag har aldrig haft så bra tänder som nu.

Jag förundras ständigt över att vi människor tror att vi kan behandla våra kroppar hur som helst och sedan tro att det inte ska få konsekvenser. För mig är det ett lätt val att leva som jag gör. Utan inflammationsdrivande socker och gluten, utan sötningsmedel och andra tillsatser. Bara ren, naturlig mat. Mat med högt näringsvärde och som är bra bränsle för kroppen.

Jag vill se mina barn och eventuella barnbarn växa upp och kanske t.o.m. träffa mina barnbarnsbarn. Jag vill inte bara vara vid liv, jag vill LEVA och ha en bra livskvalitet. Olika krämpor och sjukdomar ska inte få begränsa mig.

torsdag 1 november 2018

Yoga och meditation

Något som jag har tagit in mer i mitt liv under sommaren är yoga och meditation. Jag har yogat till och från under många år, främst Ashtangayoga, Yinyoga och Yoga Nidra. I somras upptäckte jag Kundaliniyoga och MediYoga som är lugnare former av yoga. Sedan dess har jag kört ett kortare yogapass och meditation dagligen. Ibland lite längre pass. Jag får gå upp i ottan för att hinna med det under dagen, men det är det värt. Yogan har hjälpt mig väldigt mycket med stress och oro. Jag har inte tänkt på eller märkt av effekterna av yoga så mycket tidigare, men nu är det desto tydligare. MediYoga och Kundaliniyoga har mycket bra effekt på stress, ångest och depression.
Ibland hör jag människor som säger: "Jag kan inte yoga, det är alldeles för långsamt, jag blir så rastlös". Jag tror att det är de människorna som behöver det som mest. Yogan kan väcka mycket tankar och känslor, men det behöver inte vara dåligt.

Några effekter av yoga:

  • Yoga ger mer styrka, större smidighet, bättre balans, större kroppskännedom, inre stillhet och avslappning.
  • Yoga ger bättre fungerande matsmältning, starkare nervsystem, och förbättrar blodcirkulationen.
  • Yoga är bra mot stress, man lär sig att bättre lyssna till kroppens signaler och man sover bättre.
  • Yoga lär dig styra din andning och ger dig därmed bättre kontroll på sinnet.
  • Yoga korrigerar ofta felställningar och obalanser i kroppen och gör att värk och spänningar i rygg, axlar, nacke och huvud blir avsevärt mindre och kan försvinna helt.
Vill du veta mer om yoga kan jag varmt rekommendera podden Yogiskt som du når från din vanliga podapp. Tjejerna som har podden är kundaliniyogalärare och behandlar alla möjliga livsfrågor ut ett yogiskt perspektiv.

fredag 26 oktober 2018

Lökens alla lager

Tillfrisknande tar tid. Mycket ska bearbetas och testas. Vad funkar för mig? Vad funkar inte för mig? Under de här tre åren som har gått sedan jag blev socker och glutenfri har det varit många svängar, krokar och gupp på vägen. Jag har framför allt haft ätbeteenden som har satt krokben för mig, men det har tagit tid att inse. Socker och gluten har varit relativt lätt för mig att avstå ifrån, men jag har inte orkat och velat förstå hur viktigt det är HUR jag äter. För mig har överätandet av, på pappret, bra produkter varit det största problemet.

Förra hösten överåt jag väldigt mycket. Efter nyår blev det bättre, men ändå inte helt bra. Jag mådde inte bra. Under våren var det riktigt tufft. Jag hade flera förkylningar och åkte även på en matförgiftning. Magen krånglade mycket med uppsvälldhet och magknip efter i princip varje måltid. Humöret var verkligen inte på topp. Jag kände mig deprimerad och irriterad mest hela tiden och var extremt trött. Jag var långt ner på botten innan vändningen kom. 
Jag tog upp min BKR (Biokemisk Reparation) igen. Gjorde en BKR 2016 också. Vid BKR-uppföljningen får man fylla i en massa formulär. Nu fyllde jag i alla formulären igen och det visade sig att många värden, framförallt hjärnkemi, var tillbaka på samma nivåer som när jag fyllde i formulären för allra första gången. Började med flera olika kosttillskott igen. Det gick väldigt långsamt till en början. Sommaren kom och vid midsommar lyckades jag bli abstinent aäen i mitt sätt att äta. Det känns som att polletten trillade ner ett hack till. Jag insåg vad jag behövde göra och ville verkligen göra det fullt ut. Sedan dess har jag ätit frukost, lunch, mellanmål och middag varje dag och ingenting annat däremellan. Jag insåg att jag inte kan äta mellan måltiderna, inte äta med händerna ur en skål, inte äta snacks alls (oavsett sort) och framför allt inte framför TVn på lördagkvällen. Allt det här fick vi lära oss under behandlingen, men vissa saker tar längre tid att inse, förstå och ta till sig. Åtminstone för mig.

Det blev långsamt bättre under sommaren, men när det var dags att börja jobba efter 4 veckors semester var jag fortfarande väldigt trött. I BKRen fick jag prova ett par nya kosttillskott som gav mer märkbar effekt på tröttheten. Jag har de senaste två månaderna varit piggare än på väldigt länge. Inte varje dag hela tiden, men mycket bättre. Fast det finns fortfarande mycket att jobba med. Målet är ju förstås att känna att livet fungerar helt utan kosttillskott.

Långsamt jobbar jag mig inåt till kärnan. Ett lager i taget. Det känns hoppfullt. Jag har lite planer för fortsatt tillfrisknande och utveckling, men det får ta sin tid. En sak i taget.

tisdag 3 oktober 2017

God och bra mat som nästan lagar sig själv

Trots att jag är trött och inte har någon vidare energi vill jag fortfarande försöka äta bra mat. Då är det bra med rätter som går snabbt att laga, eller sköter sig själv. En favorit är Pulled Pork eller Pulled Beef. Det krävs väldigt lite förberedelser, jag brukar stoppa in den i ugnen på morgonen (när jag är som ”piggast”) och så är det klart lagom till middagen på kvällen. Däremellan behöver man inte göra någonting alls.
Jag har gjort Pulled Pork många gånger, men i söndags gjorde jag Pulled Beef för första gången: Gjorde den på högrev från Gårdssällskapet. Jag använde ett recept från Paleoskafferiet och Under vårt tak. Det blev väldigt gott. Jag har ingen Crock-Pot så jag använder en stor gjutjärnsgryta istället och hade den inne på 125 grader i ca 8 timmar totalt. Lite ändringar i receptet gjorde jag. Tog 1 msk spiskummin i tacokryddan för det tycker jag är gott. Skulle kunnat ta ännu mer för det smakade ändå inte jättemycket. Hade inget vitlökspulver eller lökpulver så det hoppade jag över och sedan tog jag vanliga chiliflakes istället för chili eftersom det var det jag hade hemma. Barnen åt den i hamburgerbröd och själv åt jag den tillsammans med grönsaker och hemgjord majonnäs.

Till och med dottern, som inte har varit så väldigt förtjust de gånger jag har gjort Pulled Pork tidigare, gav detta väl godkänt :).

söndag 1 oktober 2017

Fortsatt trött och energilös

De senaste två veckorna har jag fortsatt varit väldigt trött. Trött på det sättet att jag känner mig som en urvriden trasa. Det är nästan plågsamt stundvis. Vill bara ligga helt stilla i sängen och blunda. När jag blir så här trött blir jag också omotiverad till det mesta och det mesta känns meningslöst. Suget kommer också som ett brev på posten. Jag har fortfarande ingen riktigt klar bild av varför det blir så här. Var tog energin som jag hade bara för några veckor sedan vägen? Jag kan bara gissa. Att jag åt något som triggade suget borde inte hänga i fortfarande, men det i kombination med att det har varit lite för mycket totalt sett blir svårt att återhämta.
Det jag kan göra är att försöka lära mig av det. Jag vet att jag behöver lugn och ro och bra sömn, men tyvärr kan jag inte alltid själv påverka allt. Störningsmoment av olika slag gör att sömnen inte alltid blir vad den behöver vara. Olika aktiviteter som har med barnen att göra är också svårt att bara välja bort. För två veckor sedan var jag t.ex. medföljande förälder på en tävling i södra Sverige som min dotter och 6 av hennes lagkamrater deltog i. Det bästa hade varit om någon annan förälder som inte är ensam förälder (eller har utmattningssyndrom i bagaget) hade kunnat följa med. Tyvärr är det inte alla som ställer upp. Tyvärr är det också så att man förväntas att göra och ställa upp lika mycket som ensam förälder som om man är två föräldrar. Om det inte är någon förälder som ställer upp drabbar det ju även min dotter och det vill jag inte. Dessutom vill jag ju förstås titta på min dotter när hon tävlar och finnas till hands om det skulle vara något. Tufft läge och oavsett hur man gör så beslastar det på något sätt.

Att organisera den här resan, vara ansvarig, sova lite halvdåligt på hotell och vara med ett gäng tonåringar där vissa ifrågasätter allt, inte gör som man säger och man undrar varför de egentligen är med tar en del på krafterna. Dessutom fick jag hitta en lösning till min son under helgen, det känns inte schysst mot honom att han ska behöva hänga med på detta hela helgen. Det var tack vare att mina föräldrar och min systers familj ställde upp som det gick så smidigt som det gick.

Dessutom gick min bil sönder och fick lämnas in på verkstad igen precis innan den helgen. Att bilen går sönder är ju sådant som händer, men detta var andra gången på kort tid och det ställer till väldigt mycket problem. Både tidsmässigt och ekonomiskt.

Ovanpå detta har vi haft en omorganisation på jobbet som jag inte tycker fungerar ännu. Förhoppningsvis sätter det sig så småningom, men just nu tycker jag inte det är riktigt bra. Förutom omorganisationen är det ständiga förändringar på jobbet på olika sätt. Det känns som att det aldrig är lugnt och att det blir kontinuitet.

Jag vet inte hur det ska gå till, men lite mer vila i förebyggande syfte får jag försöka få till i fortsättningen. Kanske en stunds vila på sängen när jag kommer hem från jobbet? Just nu försöker jag bara göra sådant som är nödvändigt. Typ jobba, äta, sova och ta hand om barnen. Allt annat får vänta. Förhoppningsvis kommer energin och motivationen tillbaka snart. Att småäta känns kanske bra för stunden och man gör det för att få bort en obehaglig känsla, men på sikt är det naturligtvis inte någon bra lösning. Troligen belastar det bara kroppen ännu mer dessutom.

Jag vet att energin kommer tillbaka förr eller senare, men fram tills dess är det riktigt jobbigt.

onsdag 20 september 2017

11 TED talks for when you feel like you are not enough

Om man behöver lite inspiration, pepp och uppmuntran kan jag rekommendera några bra TED talks som jag tittade på häromdagen. Det är en spellista med 11 stycken videos som är 6-20 minuter långa.
Jag vet inte vilken jag tyckte var bäst. Alla var väldigt bra på sitt sätt, men den första med Carol Dweck och den 7:e med Angela Lee Duckworth tyckte jag gav bra tips och inspiration på hur jag kan peppa och uppmuntra mina barn. Den Rosie King pratar om sin autism och undrar varför folk tycker det är så viktigt att vara normal. Att det kan vara en tillgång att inte vara som alla andra.

Hela spellistan hittar du HÄR. Svensk undertext finns om man vill. Klicka på subtitles och välj svenska.