måndag 1 juni 2020

Tandläkarbesök idag efter 20 månader med flourfritt

Idag var jag hos tandläkaren på undersökning. Senast jag var på undersökning var i oktober 2018. Strax efter det slutade jag med flour och gick över till flourfri tandkräm. Jag tänkte att jag inte skulle behöva flour när jag äter så strikt lågkolhydratkost. Dessutom fick jag rådet från två håll att jag skulle sluta med flour. En del anser att flour är en gift som påverkar oss negativt på flera sätt.
Jag har varit väldigt nojig i perioder under den här tiden. Inbillat mig att jag har haft massor med hål pga det uteblivna flouret. Det enda jag har gjort är att använda tandsticka varje kväll och borstat tänderna noga med eltandborste morgon och kväll. Några enstaka gånger har jag använt tandtråd. Och så har jag förstås ätit strikt lågkolhydratkost. Särskilt de senaste fem månaderna. Utan kolhydrater blir det inte mycket till syraangrepp på tänderna.

Återigen ett feltänk i hur vi lever idag tycker jag. Vi ska behandla tänderna med något som egentligen inte är bra för oss (flour) för att vi ska kunna fortsätta med en kost vi inte är skapta för. En del säger att det inte är någon fara med flour, det är så små mängder, men många bäckar små säger jag...

Allt var bra med min tänder idag. Jag avböjde flourlack förutom på ett par ställen. Det ena var ett början till hål som sett likadant ut i  över två år och det andra stället var där det hade gått av en liten flisa. Lite tandsten togs också bort, men det var väldigt mycket mindre än jag brukar ha.
Efteråt firade jag med en kopp finkaffe på ett café innan jag åkte till jobbet (vilket fortfarande är hemma). Det är vardagslyx för mig 😀.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar