fredag 8 maj 2020

När livet bjuder på utmaningar

Ibland händer det jobbiga saker i livet. Saker som orsakar sorg och stress. Händelser och situationer som inte går att komma runt eller ta bort. Som det inte finns något annat sätt att lägga bakom sig än att ta sig igenom dem. En sådan situation befinner jag mig i nu. Min relation sedan nästan 6 år är över. Även om detta är det bästa för oss båda så är det ändå otroligt tråkigt, sorgligt och frustrerande att det inte fungerade längre.
När sådana här saker händer är det viktigt att ta hand om sig själv extra mycket.  Kanske särskilt för oss beroende. Jobbiga känslor har jag tidigare hanterat och tryckt ner genom att stoppa något i munnen, men det fungerar inte särskilt bra mer än kanske för stunden. Lösningen ligger inte i maten. Känslor behöver tas om hand och bearbetas. Numera bearbetar jag genom att prata, prata och prata. Både med beroendevänner och andra. Jag är också extra noga med att hålla mina rutiner och att göra de saker jag vet att jag behöver göra varje dag för att må bra. Sedan försöker jag bara stå ut de stunder det känns extra jobbigt. Jag vet att det snart känns bättre.

Jag är alltså lite mer på min vakt. Tror det kan vara klokt. Jag har haft en väldigt bra dagsrutin sedan flera månader tillbaka och det är en fördel nu. Känner mig väldigt stabil i maten och har gjort det ett bra tag, men det skadar aldrig att dra på lite extra med friskfaktorer under en period.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar