tisdag 10 februari 2015

Vecka 5 - fokus på protein

Har försökt hålla lite extra koll på proteinet denna veckan. Hade inte tänkt det egentligen, men proteinintaget råkade bli lågt förra tisdagen (dag 1 på veckan) och då bestämde jag mig för att fortsätta att försöka hålla lite mer koll på det. Kolhydrater och kalorier har legat på ungefär samma, d.v.s. 8 g resp. 1800 kcal i snitt.

Det som kan hända om man äter mer protein än man behöver är att det överflödiga proteinet omvandlas till glukos och höjer blodsockret. Detta kan göra att man inte går ner i vikt. När man, som LCHF-are, har valt att dra ner på kolhydraterna vill man ju inte äta för mycket protein så att blodsockret höjs ändå.

Det finns lite olika uppgifter om hur mycket protein man ska äta. En del säger 0,5-1 g/kg kroppsvikt. Andra 0,8 g/kg kroppsvikt och ytterligare andra 0,6-1 g/kg fettfri kroppsvikt.

Jag har valt att lägga mig på max 1 g protein/kg kroppsvikt denna veckan. D.v.s. min önskade kroppsvikt. Det har hamnat på max 67 g, medel 60 g - och vikten har vänt neråt igen. Vet inte om det beror på proteinet eller om det skulle skett ändå, men det är roligt när det blir minus på vågen. Nu har jag tappat 3,9 kg totalt.

Detta är ett snitt på 0,78 kg/vecka, vilket känns helt ok. När jag körde Viktväktarna hemma via datorn under 2001 och gick ner 29 kg tappade jag i snitt 0,7 kg/vecka. Ungefär samma takt, men oj vad mycket lättare det är nu.

2 kommentarer:

  1. Skönt att det går lättare nu - nu får du ju leva livet!
    Antar att det inte var så 2001....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var väldigt annorlunda då. Nu äter jag ju som en kung nästan varje måltid och tänker knappt på ätbara saker däremellan :D.

      Radera