torsdag 19 februari 2015

Västervik Triathlon

Min första triathlon är bokad, Västervik Triathlon den 8:e augusti. Det är tre år sedan jag tänkte första tanken på triathlon så det är på tiden. Det blir på distansen "Kort Motion", vilket innebär 400 m simning, 18 km cykling och 5 km löpning. Känner mig väldigt taggad inför detta och inte minst inför träningen som ska göras fram tills dess. Jag har ju redan satt igång och har en ganska detaljerad plan de närmaste 2-3 månaderna och en lite lösare plan efter det. Vi får se hur det går helt enkelt. Just nu känns det superbra med träningen och om jag bara hade tid skulle jag träna ännu mer.


När det gäller själva loppet känner jag mig ganska lugn med distanserna. Jag är verkligen inte snabb på någon gren, men det kvittar. Jag gör det för att det är kul. Helst vill jag inte komma sist, men om man tittar på resultaten från förra året skulle jag nog inte göra det även om tävlingen var idag :).

Började lära mig crawla för drygt 9 månader sedan. Det funkar ganska bra nu, men jag behöver bli starkare och snabbare. Ska boka in ett tillfälle med min simcoach under våren så får hon se över min simning igen. Sedan behöver jag träna på att simma utomhus också. Som tur är har jag bara 5 minuters promenad till närmaste badplats.

Cyklingen är den gren som jag är bäst på. Hinner inte med så många längre cykelpass på fritiden, men jag försöker cykla till och från jobbet när det inte är is och snö och det blir trots allt 1,5 mil/dag. Sedan blir det ju snart en veckas cykelsemester, det blir en bra start på cykelsäsongen.

Löpning är jag SÅ långsam på. Kommer aldrig bli snabb, men jag kommer att öka på löpningen om några veckor. Det, plus att jag förhoppningsvis kommer att tappa några kilon till, ska nog ge något resultat. Det ska nämnas att redan nu hinner jag nästan 1 km längre på 45 minuter när jag springer på onsdagsmorgonar jämfört med för 5 veckor sedan.

Tanken är att jag ska köra längre distanser så småningom. Detta blir ett första test för att prova på tävlingsmomentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar