torsdag 12 februari 2015

Kass i magen?

En annan anledning till att jag provade LCHF, förutom att jag ofta var förkyld, var att jag hade magknip nästan varje kväll. Magen lät som ett åskväder och var gasig och spänd.

Nu är magen helt lugn och platt. Den kan fortfarande låta som ett åskväder ibland, men det är ingenting jag känner av :).

Det finns gasbildande bakterier i tarmen. Dessa bakterier livnär sig på kolhydrater. När man äter kolhydrater ökar de i antal och det bildas mer gaser och man får magknip.


Jag har aldrig sökt läkare för mina magproblem, men många som har gjort det har fått diagnosen IBS = Irritable Bowel Syndrome (känslig tarm). Det är en ganska flummig diagnos som man ofta får när läkarna inte hittar något fel. Det är många som har IBS som får rådet att äta mer fibrer i form av t.ex. grovt bröd och tillskott som de får utskrivet på recept. Ingenting skulle kunna vara mer fel. Ofta blir man bara ännu sämre av fibrer från spannmål. Istället borde man äta mjuka fibrer från grönsaker och ta bort spannmål och gluten. Många med IBS har blivit av med sina problem när de har gått över till LCHF.

Gluten ställer nästan till med värre skada i tarmen än kolhydrater. LCHF-maten är naturligt glutenfri. I det här inlägget kan man bl.a. läsa att gluten skadar tarmen på alla även om alla inte känner av det. Alla får ett sämre näringsupptag. Det är flera problem som är kopplat till gluten som nämns i inlägget.


Själv älskar jag nybakat, fluffigt bröd som man ibland kan få på bättre restauranger. De få gånger det är aktuellt kan jag tänka mig att ta en bit. Vanligt fabriksbakat bröd går bort. Det är varken nyttigt eller gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar