fredag 20 februari 2015

Periodisk fasta - ökad risk för cancer?

Jag kör lite periodisk fasta och har gjort det ett bra tag nu. Läs tidigare inlägg om det här. Innan jul körde jag väldigt strikt 16:8, men i år har jag inte varit lika noga med att det ska vara just 16 timmars fasta. Men eftersom vi oftast äter middag någongång mellan 17 och 18 och frukost blir först 9-9:30 så blir det automatiskt åtminstone 15 timmar.



För ett tag sedan hörde jag att när man pratar om periodisk fasta på en del PT-utbildningar säger man att det är vansinne. Särskilt med 5:2. Att det ökar tillväxthormonerna i kroppen och att det kan ge ökad cancertillväxt.

Lite konstigt tyckte jag eftersom vi knappast borde överlevt som art om det stämde att man får cancer eller har ökad risk för cancer om man kör periodisk fasta. Stenåldersmänniskan hade knappast tillgång till mat 3-6 gånger per dygn och fick nog ofrivilligt fasta både längre och kortare perioder.

Jag fick lust att maila Jonas Bergqvist, som driver mf-gruppen, för att höra vad han anser om påståendet ovan. Jonas är sjukgymnast, träningscoach och kostrådgivare och förespråkar lågkolhydratkost och periodisk fasta.

Fick svar häromdagen:

Hej!
Ursäkta sent svar, det har varit fullt upp med företagsflytt på sistone!
Jag häpnar över sådana okunniga påståenden som du nämnde. Då är man inte insatt. Tillväxthormon kan öka i kroppen av fasta men det är bara positivt. Däremot sjunker nivåer av fria tillväxtfaktorer som kan kopplas till cancer. Fasta inklusive 5:2 har goda hälsoeffekter på kroppen, men det betyder dock inte att 5:2 är bra för alla. Det är en ganska ansträngande form så få står ut med i det långa loppet.
/Jonas

Så man kan lugnt fortsätta fasta på det sätt som passar en själv. För mig passar inte 5:2, risken att jag blir för hungrig och överäter när jag väl äter är för stor. 16:8 (eller mer 15:9) passar mig bäst.

Det är synd att de som utbildar dem som ska hjälpa människor till ett hälsosammare liv inte är mer pålästa och uppdaterade. Det blir bättre hela tiden, men det går långsamt.

2 kommentarer:

  1. En vetenskaplig studie på 5:2 har gjorts på Karolinska Unviersitetssjukhuset av Kerstin Brismar. Du kan läsa om resultatet i artikeln: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/5-2-fungerar

    Bl.a. sägs det i artikeln: "Men de första resultaten från den pågående studien tyder på att IGF1-värdena hos försökspersonerna blivit lägre av fastedieten."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska lägga ut en länk på min Facebooksida.

      Radera