tisdag 13 januari 2015

Läget efter en ketosvecka

Mina ketonvärden har inte riktigt följt kolhydratintaget de senaste dagarna. Funderade på om det kan vara så att musklerna förbrukar ketoner under träning och att blodketonerna är lägre just därför efter träning. Letade runt på internet efter någon bekräftelse på detta, men hittade inget så jag mailade en fråga till en person som är väl insatt i ämnet, nämligen Martina Johansson. Blev väldigt glad när jag fick svar eftersom jag vet att hon är mycket upptagen. Så här lyder hennes svar:

"Ketonerna förbukas vid träning, därför går det ned. Det gäller blodketonerna. Om du mäter acetonet i utandningsluften kommer du få ett annat resultat, likaså om du mäter u-ketonerna i urinen :-)

Minskade blodketoner vid träning betyder antagligen ökat aceton i utandningsluften, bättre förbränning men mer åtgång på BOHB i blodet"

BOHB är en sorts smörsyra (kortkedjad fettsyra) om jag har förstått det rätt.

Har legat kvar i optimal ketos när jag har mätt igår och idag. Värdena har varit 1,5 mmol/L igår efter styrketräning på morgonen och 3,1 mmol/L idag efter morgonsimning. Igår tränade jag ganska hårt så det var antagligen därför ketonvärdet var lite lägre. Idag var det lugn simning.

Vågen visar -1.4 kg. Jättebra resultat, men inte i närheten av hur mycket jag gick ner under mina testdagar före jul. Inte för att det spelar så stor roll, det får ta sin tid. Huvudsaken är att jag mår toppen. Känner mig pigg, glad och lugn. Normal hunger och inget sötsug alls. Sover bra och den där känslan att jag är som en kamin har kommit sedan några dagar tillbaka. Skönt att inte gå omkring och frysa som jag ofta gör annars. De småbesvär jag hade första dagarna är helt borta.


Igår fick jag tips av en bloggläsare om Ketonix. Det är en mätare som mäter ketonerna i utandningsluften. Man blåser i den och så visar den olika färger beroende på hur mycket aceton man har i utandningsluften. Jag har hört talas om den förut och den verkar fungera bra och man slipper ju sticka sig. Fast jag vill ha exakta värden och det får man inte med den. Det finns två varianter, en standard och en "sport". Jag har inte satt mig in i skillnaden, men den informationen kan den som vill säkert få i länken ovan.



Fick också tips om Ketonix calculator där man kan lägga in hur mycket fett, protein och kolhydrater man äter och få fram en beräknad viktnedgång/vecka. Kanske kan vara en kul grej att testa.

2 kommentarer: