onsdag 28 januari 2015

Frukt och juice

Vi har sedan barnsben blivit matade med hur nyttigt frukt är. "Ät mer frukt och grönt", "Fem om dan gör kroppen glad" o.s.v. Men kan man ens säga "frukt och grönt" i ett enda andetag som ett slags samlingsnamn? I alla fall om man med "grönt" menar grönsaker? Det är ju så olika typer av livsmedel. Båda innehåller mycket vitaminer, mineraler och fibrer, men frukt innehåller ganska mycket socker. Det finns ingenting i frukt som man inte kan få av grönsaker, men du slipper sockret om du väljer grönsaker.




I början av min LCHF-"karriär", för två år sedan, tänkte jag mig att jag skulle äta typ en frukt om dagen de dagar jag tränar. Men ganska snabbt tog jag bort det för att det helt enkelt innehåller för mycket kolhydrater och ökar mitt sötsug. Inte bra om man har problem med att man äter för mycket. Sedan tycker jag inte det är så gott heller. För mig funkar det utmärkt att vara utan. Om jag behöver ha med mig någon nödproviant i väskan funkar det lika bra att ta med ett par kokta ägg eller babybelost.

Hur mycket socker innehåller frukten då? I t.ex. en medelstor apelsin får man i sig 10 g socker, vilket motsvarar 3-4 sockerbitar. Tänk att man pressar ner apelsinerna till ett glas juice och dricker upp. Då får man plötsligt i sin lika mycket socker som om man skulle dricka ett lika stort glas Coca-Cola. "Ett glas härlig färskpressad juice". Jo, eller hur!

Om man istället äter banan eller vindruvor får man i sig ännu mer socker, ca 15 g socker/100 g. Bär, däremot, t.ex. hallon innehåller bara 4 g socker/100 g och är alltså ett betydligt bättre val.

Att äta frukt eller framförallt allt att dricka juice bäddar för mer sötsug. Blodsockerfall som behöver underhållas med mer socker för att man inte ska bli trött och hängig. Samma sak med torkad frukt. Det hör definitivt hemma på godishyllan. T.ex. torkade aprikoser innehåller hälften socker. Att fruktos skulle vara en "nyttigare" form av socker är en myt. Socker är alltid socker!



Ett annat uttryck man hör ibland är "Frukt är godis". Jag tycker det är ett mycket passande uttryck och att frukt bör ätas därefter. Någongång ibland. Som godis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar