söndag 25 januari 2015

Ketonnivå efter två glas vin OCH Är LCHF tråkigt?

Nu är sonens kalas avklarade. Kalaset fortsatte som sagt sedan hela eftermiddagen och kvällen med mor- och farföräldrar med fika och middag. Den inbakade fläskfilén blev supergod. Gjorde mycket extra så nu finns det rester.

Igår morse mätte jag ketonerna. Har inte gjort det sedan i måndags morse. Har inte gjort några utsvävningar så att jag känt att jag behövt kolla. Igår hade jag 3,0 mmol/L. Åt 9 g kolhydrater och 59 g protein. I morse var ketonvärdet 3,2 mmol/L så det verkar riskfritt att ta ett par glas vin även om man vill stanna kvar i ketos :).

Däremot kände jag att två glas vin var lite i mesta laget. Har hört att det kan bli så att man tål mindre alkohol när man äter LCHF och så verkar det vara för mig.


Har hört och läst på ett par ställen att LCHF är tråkigt och enformigt. Håller inte alls med! Jag har aldrig ätit så god och varierad mat som jag gör nu. Även om jag numera äter väldigt strikt. Ofta känns det som att jag äter kalasmat varje dag. Nu äter jag lite mejeriprodukter i form av grädde, creme fraiche och ost i maten och det tillför ju mycket smak och variation.

Träningsveckan har varit bra och har gått helt enligt plan. Den avslutades igår morse med 90 minuter väldigt lugn jogg före frukost. Det var -2 grader ute och vi har ganska mycket snö, men det gick bra och det var en riktigt härlig vintermorgon. Det blev mitt åttonde träningspass den här veckan. 2 styrkepass, 2 löppass, 2 simpass och 2 yogapass har det blivit, totalt 6,5 timmar. Känner mig väldigt nöjd med det.

2 kommentarer:

  1. Åh vad duktig du är!!!
    Både med träningen och kosten. Och som förälder :D

    SvaraRadera