torsdag 22 januari 2015

Biohacking

Biohacking är ett ord som jag hörde för första gången alldeles nyligen. Innan jag läste mer om det trodde jag att det hade något med datorer eller datanätverk att göra, men så här ligger det till:

Följande text om Biohacking är kopierad från Martinas blogg från ett av hennes inlägg:

"Biohacking innebär att man slutar se sig som ett offer för sina gener, ödet eller omständigheterna och tar precis ALLTING i egna händer. Man drar sig inte för att genomföra dramatiska experiment (N=1) med sin egen kropp eller hjärna. En biohacker går ofta emot alla vedertagna hälsoråd, lyssnar på ingen och är skeptisk mot läkare, tandläkare och psykologer"



Stämmer ganska bra in på mig även om jag inte direkt genomför dramatiska experiment med mig själv. Att gå in i ketos är inte direkt dramatiskt. Det är ett naturligt tillstånd för kroppen. Det är bara ett ovanligt tillstånd idag när de allra flesta äter en väldigt kolhydratrik kost.

Detta betyder alltså att om man har, eller har anlag för t.ex. övervikt, diabetes, hjärt- kärlsjukdom, depression eller ADHD behöver man, som Martina skriver, inte se sig som ett offer. Det går att optimera och göra det bästa möjliga med sig själv och sina gener.

Man kan också optimera sitt minne som Mattias Ribbing eller optimera sin sömn och därmed bli piggare. Det finns massor med möjligheter.

Låt maten vara din medicin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar