tisdag 6 januari 2015

Första dagen - lätt ketos

Vaknade i morse och hade fortfarande ont i halsen.  Himla trist, men det är inget att göra. Vägde mig det första jag gjorde och precis som väntat hade jag gått upp det jag gick ner under ketosveckan innan jul och lite till.

Vågade inte springa som jag hade tänkt, p.g.a. halsontet, så det blev en kortare powerwalk på löpbandet. Bara det var jobbigt :(. Har tagit det väldigt lugnt resten av dagen.

Sov länge idag så när jag var redo för mätning av blodsocker och ketoner så var klockan elva. Hade lite svårt att få ut tillräckligt med blod så jag fick göra om ketonmätningen. Så här blev det:


Blev lite förvånad över blodsockervärdet. Det var högre än jag trodde det skulle vara efter nästan 17 timmars fasta. Normalt ska man ha mellan 4-6 fastande så mitt värde är ju inom gränserna i alla fall.

Ketonvärdet innebär att jag redan är i lätt ketos :). Åt ganska strikt igår och det har såklart hjälpt till.

Åt min vanliga frukost, Fettkaffe och två kokta ägg. Mitt fettkaffe består av 30 g smör (jag använder normalsaltat ekologiskt), 15 g kokosolja och 2,5 dl kaffe. Detta mixas med stavmixer. Vanlig elvisp funkar också, men inte lika bra.

Lunchen bestod av 2 kokta ägg med 2 msk hemgjord majonäs och fettkaffe. Det är väldigt lätt att göra egen majonäs. Då slipper man också sockret som den köpta av någon anledning innehåller. Majonäsen jag gjorde idag blev väldigt god. Vispade 2 äggulor med 1/2 msk vitvinsvinäger, 1 msk dijonsenap, salt, vitpeppar, svartpeppar och chilipulver. Tillsatte sedan 3 dl rapsolja under kraftig vispning. Först droppar man bara i rapsoljan försiktigt. När majonäsen sedan börjar bli fastare kan man hälla snabbare. Det brukar ta ett tag för min att bli fast. Får nog tillsätta hälften av rapsoljan innan det börjar bli majonäskonsistens.

Senare i kväll blir det bacon och spenat med olivolja.

Detta blir totalt 1645 kcal. 90% fett och 10% protein. Kolhydratintaget är bara 2 gram, d.v.s. 0,4% av det totala energiintaget.

Ingen hunger idag så här långt, men jag känner mig lite småsugen. Fast inte på sötsaker direkt. Det jag tänker mest på just nu är osten och skinkan som ligger i kylen :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar