onsdag 22 april 2015

Överdriven träning är inte det största hälsoproblemet

Det har pratats en del om överdriven träning och ortorexi i media på sistone. Visst är det ett problem när någon tränar mycket och inte äter och vilar tillräckligt däremellan, men så länge man mår bra och trivs är det väl lugnt?

Om man tränar så mycket att man förlorar balansen mellan träning och vila för att man försöker hantera ångest eller andra jobbiga känslor är ju det ett sjukligt tillstånd, ett psykiskt problem som drabbar ett fåtal. Dessa människor ska naturligtvis få den hjälp de behöver, men ett mycket större problem är de människor som aldrig rör på sig, äter fel och blir feta och sjuka. DET borde vi fokusera på för DET är ett riktigt stort problem.

För mig är träningen väldigt rolig, annars skulle jag aldrig orka hålla på. Har alltid varit dålig på att driva mig själv om det jag gör inte är roligt. Detta är en livsstil som ger väldigt mycket mer än bara tillfredställelsen man får av ett träningspass. Inte minst socialt. I den här livsstilen ingår ett intresse för mat och näring. Att äta bra mat och lagom mängd mat för att hålla sig så skadefri och frisk som möjligt. Man är också noggrann med sömn (inte alltid det lättaste), återhämtning och att inte träna när man är sjuk eller att vila en kroppsdel som är skadad. Jag ser inga problem med det alls.
Jag tror inte att någon som jag känner som också tränar mycket känner sig sjuk eller ser sjuk ut. Tvärtom. När jag var på Mallorca var det en av tjejerna som jag träffade som fyllde år. Vi firade henne en kväll och födelsedagsbarnet tog ett foto på oss andra och lade ut på Facebook. En av kommentarerna som kom på det var: "Wow, I didn´t know people could look so young and full of vitality" och vi har alla passerat 40. Så inte mår vi dåligt inte :).

Triathleten, författaren, föreläsaren och debattören Jonas Colting skrev ett mycket ironiskt (och ganska roligt) blogginlägg om detta för exakt ett år sedan. Se HÄR. Colting var också med i SVT debatt i maj förra året. Tyvärr kan man inte se inslaget på SVT play längre, men Jonas skrev ett blogginlägg inför den debatten HÄR. På Coltings Facebooksida kan man också läsa intressanta inlägg i ämnet. I kommentarerna till ett inlägg ställer sig någon frågan: Var 7:e sekund dör någon i diabetes. Undrar vad statistiken är för överträning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar