måndag 6 april 2015

Återhämtning

Som jag har skrivit en hel del om så tränar jag ganska mycket även här hemma. Det kan vara en utmaning. Dels är det att hitta tiden för all träning som man vill, sedan ska man hinna återhämta sig på ett bra sätt också så att man inte får ont eller blir sjuk.

Våren 2012 när jag började träna lite mer än tidigare hade jag lite förkylningskänningar efter varje träningspass. Särskilt löpningen. Då åt jag inte LCHF. Nu har jag i princip inte haft några sådana känningar alls. Har inte heller haft ont någonstans som har gjort att jag har behövt göra uppehåll. Jag verkar återhämta mig otroligt snabbt. Jag är själv förvånad över att jag kan träna så mycket utan problem.

För mycket blodsocker och insulin driver på inflammationer. Om immunförsvaret behöver jobba med att läka dessa inflammationer hela tiden finns det ingen kapacitet att stå emot sjukdomar. Det är antagligen därför jag klarar mig så mycket bättre från sjukdomar och skador på lågkolhydratkost. Mitt immunförsvar och min kropp kan koncentrera sig på att återhämta sig efter träningen och läka ev. småskador och med det kan jag få kontinuitet i min träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar