lördag 11 april 2015

Diabetesläkemedlet Onglyza misstänks öka risken för dödsfall

I går kom rapporten om att diabetesläkemedlet Onglyza misstänks öka risken för dödfall. Alla läkemedel har biverkningar, men att riskera att dö är ju en biverkan som i väldigt få fall kan anses vara acceptabel.

Genom att hålla nere sitt intag av kolhydrater, främst vitt socker, minskar man risken för många sjukdomar och man slipper ta läkemedel med tråkiga biverkningar. På pappret väldigt enkelt, men i praktiken krävs det en stor dos motivation och övertygelse och just det är ett väldigt svårt ämne.


Inget av tillstånden ovan har drabbat mig förutom möjligen "större nyfödda". Min son vägde 4855 g och var 55 cm lång när han föddes. Det kan ha berott på helt andra saker, men jag har funderat på varför han var så stor. Jag hade inga som helst problem med blodsockret eller något annat egentligen under graviditeten, men man kollade ju inte hur mycket insulin min kropp fick producera för att hålla blodsockret nere. Det är insulinet som är problemet. Ju mer kolhydrater man äter, oavsett vilka kolhydrater, ju mer insulin behöver kroppen producera för att hålla blodsockret på en bra nivå.

Alla typer av kolhydrater bryts ner till enklare sockerarter i kroppen, höjer blodsockret och frisätter insulin, men om man börjar med att ta bort allt vitt socker har man kommit en bra bit på väg. För mig räcker det inte att bara ta bort det vita sockret för att hålla sötsuget borta. Det är lite "allt eller inget" som gäller, därför har jag valt att hålla kolhydratintaget på en väldigt låg nivå. Man får prova sig fram vad som passar en själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar