måndag 21 december 2015

Kurstillfälle 17 - Disciplin för livet

Näst sista kurstillfället idag. Känns lite konstigt att det snart är slut, men samtidigt känner jag mig redo att gå vidare. Som jag har skrivit om tidigare kommer jag att börja med 12-stegsprogrammet inom OA så fort jag får en sponsor. Fram tills dess läser jag den litteratur man använder sig av i arbetet. Det är inte omöjligt att jag går på gruppcoaching på SockerSkolan framöver. Det kommer även en fördjupningskurs där som kan vara intressant för mig.
Jag hoppas att vi som går kurs ihop nu kommer att hålla kontakten och träffas via Skype ibland, men vi får se hur det blir. Det är sånt man säger  när man skiljs åt, men sedan rinner det ofta ut i sanden. Jag kommer i alla fall att ringa till folk. Kanske inte alla varje vecka, men jag håller på att bygga upp en bank med folk som jag gillar att prata med och som ger mig energi.

På dagens lektion pratade vi bl.a. om vad som är nykterhet i maten för var och en av oss. Vad är abstinens? En uppgift till nästa vecka är att skriva ner det och bolla det med några andra som har gått kursen. Målet är att jag ska veta om jag varit abstinent eller inte när jag går och lägger mig på kvällen. Abstinens är ju olika för olika personer.

En sak som vår kursledare ofta pratar om är "En sak i taget" och "En dag i taget". Det är så vi måste tänka. Om jag tänker att jag aldrig mer får äta godis eller fika känns det jobbigt, men om jag tänker att just idag ska jag inte äta godis och inte tänker på vad som kommer imorgon känns det mycket lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar