onsdag 2 december 2015

Kurstillfälle 14 - Cravings och att säga Nej

Cravings är en känsla då vi är sugna på allt och inget. Vi går runt i skåp, kylskåp och lådor som en osalig ande. Det är en väldigt obehaglig känsla. En craving kan utlösas av t.ex. känslor, händelser eller stress.

För mig är det framför allt känslor som utlöser cravings. Särskilt om jag blir riktigt arg eller känner mig kränkt.
Vi pratade så klart om vad vi kan göra åt dessa cravings för att få dem att ge med sig utan att vi för den skull behöver äta något. Som så ofta under de här lektionerna känner jag igen mig och då är det bra att få exempel på hur man ska hantera situationen på ett bättre sätt.

En uppgift efter den här lektionen är att göra en tillfrisknandekarta. Det är en karta med fem ringar. Ytterst finns det man vill ha, d.v.s alla fördelar med ett sockerfritt liv. Sedan består varje ring av olika saker som händer innan ett återfall. Längst in finns triggerprodukterna/återfallet. Det är en slags sammanfattning av det vi har lärt oss hittills. Med en sådan här karta kan man stämma av med sig själv var man befinner sig och se hur man kan ta sig längre ut på tillfrisknandekartan. Det ska bli spännande och kul att göra min tillfrisknandekarta och att börja använda den. Foto kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar