tisdag 10 november 2015

Matkontot

Många tror att det blir dyrare med att äta LCHF. Det hör väl delvis ihop med myten att man ska äta så mycket kött, vilket inte stämmer. Men LCHFare köper gärna ekologisk mat av hög kvalitet och smakar det så kostar det. Man får det man betalar för. Jag tycker min kropp är värd bästa möjliga.

Jag har någonting som heter Utgiftskollen i min bankapp på telefonen. Har haft lite extra koll på matkontot för att se om det verkligen blir dyrare med LCHF. Det jag har kommit fram till är att det är faktiskt ingen större skillnad. Hur kan det vara så? Jag tror att det är så att även om man köper lite dyrare mat så äter man mindre mängd. Man äter mer fett, vilket är energitätt och inte så dyrt. Personligen äter jag mycket ägg och det är också billig mat. Dessutom köper man mindre godis, snacks, kakor, hämtmat o.s.v. Restaurangbesöken blir färre för maten man lagar hemma är minst lika god.
På senaste tiden har jag också börjat handla min mat på MatHem. Det är lite dyrare, särskilt frukt och grönt, men det är bra mycket bättre kvalitet på grejorna så de håller längre och det blir mindre att slänga. Sedan beställer jag mat en gång i veckan, det är lättare att planera och man har bättre översikt i nätbutiken än den fysiska butiken. Det blir alltså inte så ofta jag behöver åka till affären och komplettera. Det blir mindre spontanköp och jag försöker in i det längsta använda det jag har hemma.

Det man också ska komma ihåg är att man sparar pengar för att man inte blir sjuk lika ofta och behöver sjukskriva sig från jobbet. Man får färre hål i tänderna som kostar massor att laga och man får mer ork och kan ta cykeln istället för bilen.

Det är intressant att följa så det kommer jag att fortsätta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar