måndag 9 november 2015

Uppreglering och Nedreglering samt Enskilt samtal

Uppreglering och Nedreglering handlar om hur våra nervceller fungerar. Om synapser, receptorer och signalsubstanser. Att mottagande cell kan bilda fler receptorer om det kommer för mycket signalsubstans = uppreglering. Receptorerna inaktiverar sig sedan när det kommer mindre signalsubstans igen = nedreglering. T.ex. när man börjar med en drog, socker eller någon annan, så behöver man mer och mer för att få samma effekt. Slutar man sedan med drogen inaktiveras receptorerna, men de kan blixtsnabbt aktiveras igen vid "behov". Detta med hur överföringen av signalsubstanser fungerar har jag läst för länge sedan när jag pluggade farmaci i Uppsala, men då var allting inriktat på läkemedel och jag har inte överfört detta på mig själv och hur jag själv fungerar. Inte förrän nu. Det var en del som föll på plats även idag.
Lite senare på förmiddagen var det inbokat ett enskilt samtal med min kursledare. Hon är bl.a. Lic. Kostrådgivare med specialitet sockerberoende och diplomerad coach. Vi pratade lite mer ingående om min bakgrund, mycket vet hon ju redan, men det finns vissa saker som jag ville diskutera och ha hjälp med. Vi bestämde att jag ska genomgå en s.k. Biokemisk reparation för att komma till rätta med eventuella obalanser jag har i kroppen. Det kan vara olika signalsubstanser, aminosyror, vitaminer eller mineraler. Nästa tisdag ska vi ha ett nytt enskilt samtal och tills dess ska jag få en massa dokument som jag ska fylla i. Jag ska också göra ett självtest för att se om jag har candida i tarmen. Jag hoppas få hjälp med min sinnesstämning, mina energinivåer, trötthet, matthet, eksem (som jag inte har just nu, men har haft lite känningar av senaste tiden) och magen som beter sig konstigt ibland. Magen har blivit MYCKET bättre sedan jag slutade med socker, det blir den direkt på mig, men ibland slår den fortfarande bakut. Det är mycket jobb, men det är det värt. Det känns hoppfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar