fredag 20 november 2015

Kurstillfälle 9 - Äkta och falska känslor

Idag var det mera känslor på schemat. Äkta och falska sådana. Äkta känslor är oundvikliga (reaktion på händelser), välgörande, utvecklande och tillhör livet. Falska känslor däremot blir inte bättre av terapi, minskar inte, är svåra att hantera och påverkar i stor utsträckning det dagliga livet. Det gäller att lära sig att skilja på vad som är vad. Allt socker har ställt till det i hjärnan och har man dessutom en biokemisk obalans får man vara försiktig så att man inte helt plötsligt står där med godispåsen i näven. Det tar minst 6 månader innan man har läkt och kan lita på sina känslor fullt ut.

Vi fick en "Känslohjälp" på sex punkter som vi ska kunna. Ett exempel på känslohjälp är "Sluta äta sånt som påverkar negativt" (socker och gluten).

Sedan gick vi igenom verktygslådan med alla de verktyg som vi fått hittills på kursen. Det är inte mindre än 26 st!
Nu kommer vi att ses två gånger per vecka under ett par veckor och sedan bara en gång i veckan resten av kursen. Det känns lite läskigt att behöva stå mer på egna ben och inte ha kurstillfällena och uppgifterna att fokusera på. Jag kommer att se till att ringa mina kurskamrater ofta även efter kursen och även hålla kontakten med sockerskolan och gå på deras event. Det finns också möjlighet till mer coaching emellanåt om man behöver det.

Alldeles nyss fick jag hem det sista kosttillskottet som jag fick rekommenderat på samtalet om biokemisk reparation i tisdags så nu är det bara att köra på. Min coach betonade hur viktigt det är att råda bot på den obalans och utmattning jag har i kroppen, annars kommer jag inte att orka hålla mig sockerfri i längden. Ytterligare ett verktyg i mitt sockerfria liv alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar