måndag 4 januari 2016

Tillbaka på jobbet ett par dagar

Tungt att öppna mailen idag på morgonen och börja jobba. Jobbade hemifrån på förmiddagen tills mina föräldrar kom och tog hand om barnen. Det blir bara två dagar nu, sedan är jag ledig i ytterligare 8 dagar då vi reser till Egypten.

Det där med jobbet är svårt. Inser rent intellektuellt att jag har det jättebra på mitt jobb, men känslomässigt är det tungt. Att det inte känns bra är delvis för att jag lärt mig en del om kost och hälsa senaste åren som inte riktigt passar ihop med tänket här. Som i många andra branscher är det också att tjäna pengar som är det viktiga, inte att det vi säljer verkligen hjälper folk. Det kanske snarare stjälper. Sedan har det gradvis blivit ett annat klimat på företaget än det var när jag började här för en väldig massa år sedan. Det är kallare och hårdare. Lite mer den brittiska eller amerikanska stilen.
På plussidan ligger ju att jag tjänar ganska bra. Måste ju ha mat på bordet. Jag har fått väldigt mycket förståelse när barnens pappa blev sjuk och dog och jag blev ensamstående på heltid med två ganska små barn. Jag jobbar 75% och det är det ingen som sagt någonting om på länge trots att jag egentligen inte har rätt att göra det längre. Får se hur det blir med min nya chef. Kommer det upp får jag ta den striden då.

En stor fördel är också att det är ingen som säger någonting om att jag omfördelar min arbetstid. Ibland är det ju utvecklingssamtal, läkarbesök, tandläkarbesök o.s.v. för både mig och barnen. Då är det skönt att kunna ta med sig datorn hem och jobba in förlorad tid hemifrån på kvällen.

Om barnen är lite småhängiga kan jag välja att låta dem vara hemma från skolan för säkerhets skull, jobba hemifrån och slippa oroa mig för hur de mår i skolan.

Vi har en träningsanläggning nära mitt kontor där det finns gym, olika pass, massage och bra omklädningsrum. Det är lätt att gå dit och byta om och ta en löptur, gymma eller gå på ett pass på morgonen eller lunchen. Utan den skulle det finnas färre möjligheter till träning.

Dessutom har jag nära till jobbet. Ingen tid för pendling och jag kan cykla eller springa till jobbet om jag vill.

Många plus alltså, men ändå är inte känslan bra. Nu är jag inne på att utbilda mig lite vid sidan om så att jag kanske kan ha en liten sidosyssla. Tror det skulle kännas bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar