fredag 29 januari 2016

Mängden mat - mängden protein

Jag har lite svårt att lita på att jag äter lagom. Vid tidigare viktkurer har jag vägt maten väldigt noga och det har blivit lite för bra. Det har varit gram hit och gram dit. Alldeles för fixerat. Därför vill jag inte väga maten nu. Har funderat en del på om jag möjligen äter för mycket generellt eller äter för mycket protein. För mycket protein kan höja blodsockret och på så sätt motverka viktminskning och kanske också öka risken för sug.

Sist jag vägde mig hade jag ju gått upp 1.6 kg. Även om jag känner att jag inte vill eller kan göra så mycket åt det just nu så funderar jag en del på det. Igår lade jag in det jag ätit under dagen och det jag planerar att äta idag i kostbevakningen. Eftersom jag inte väger maten så blir det på en höft. Kom fram till att kalori-, kolhydrat- och fettmängden är ok. Proteinet är nog lite högt.
Min egen bedömning är att jag äter ganska rätt. Kanske lite för mycket protein och det kan jag tänka på, men då kommer jag också att tänka på att ersätta det med lite mer fett. Den totala mängden energi behöver vara som den är.

Nu känner jag mig lugnare. Det finns ett par saker som jag ska testa om vikten och måtten fortsätter att gå åt fel håll, men det berättar jag om ifall det blir aktuellt. Någonting säger mig att det kommer att lossna så småningom.

Lite spännande och jobbigt hur den här sjukdomen fungerar. Den får en att tvivla, bli otålig, orolig och osäker. Men den ska inte få ta över, nu släpper jag det för tillfället. Känns skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar