måndag 11 januari 2016

Banta sig tjock

När jag gick nystartkursen på Sockerskolan insåg jag en ny sak om alla kurer och program jag tidigare provat för att gå ner i vikt. Det har varit Viktväktarna, Viktklubb, Allevo, Nutrilett osv osv. Har ju insett tidigare att de där kurerna och programmen inte funkar. Vem orkar både träna mer och äta mindre samtidigt? Man blir hungrigare av båda. Ingen klarar att vara hungrig i längden. Dessutom äter man en massa socker och stärkelse som ökar suget efter ännu mer socker och stärkelse. Snart har man gått upp alla kilon man eventuellt gått ner och lite till.

Det jag har insett nu är att jag och många med mig faktiskt har bantat oss tjockare och tjockare. För varje försök har vi vägt mer efter än innan och kroppen har blivit mer och mer i obalans. Det har blivit svårare och svårare att gå ner i vikt.
Det är grymt skönt att ha hittat LCHF och inte behöva gå omkring och vara matt av hunger länge och ändå gå ner i vikt. 

Som jag har berättat innan har fokuset på viktnedgång flyttats till att vara sockerfri sedan jag insåg att jag är sockerberoende. Viktnedgången får komma i andra hand. 

MEN den senaste tiden har jag faktiskt haft viss tjockångest. Har känt mig tjockare och inbillar mig att jag gått upp i vikt. När jag tittar mig i spegeln i vissa vinklar gillar jag inte det jag ser. Egentligen tror jag inte att jag gått upp i vikt sedan jag vägde mig senast, kläderna sitter som förut, jag är väl bara otålig. Det går långsamt, men det måste det få göra.

Här i Egypten fortsätter dagarna att rusa iväg. Imorgon blir det snorkeltur och i övermorgonbär det av hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar