onsdag 27 januari 2016

En vanlig dag

Jag har vissa rutiner som jag gör varje dag eller varje vecka. Det första jag gör när jag vaknar på morgonen är att läsa dagens meditation i appen Food for Thought. Sedan kollar jag Facebook om det är någon som skrivit något trevligt inlägg i någon av de grupper som jag är med i som på något sätt är kopplade till Sockerskolan. Alltid är det någon som skrivit något bra inlägg som jag kan ta med mig på vägen. När jag har klivit upp ur sängen gör jag mina vanliga morgonsysslor och skriver även ner en negativ tanke eller känsla och lägger den i min GodCan.

OA har korta morgonmöten på en kvart som börjar kl. 7. Någon gång i veckan ringer jag in på ett sådant. Ett par gånger i veckan ringer jag in på ett lite längre möte. Det finns flera möten i veckan med olika tema t.ex. återfallsprevention och andligt.

När jag är klar åker jag till jobbet. Frukost brukar jag äta på där. Lunch äter jag oftast min medhavda i lunchrummet på jobbet. Om jag inte tränar på morgonen så kanske jag tränar innan jag äter lunch. Just nu tar jag det lugnt med träningen.

Jag jobbar deltid så vid 15:30 är det dags att åka hem, hämta barn och skjutsa till träningar o.s.v. Middag blir någongång mellan 17 och 18.

Mellan jobb, träning och sysslor ringer jag samtal, tar emot samtal, planerar min mat för nästa dag, skriver tacksamhets- och stolthetslista (3 saker varje dag) och gör andra friskfaktorer.

Att sköta om sig och göra jobbet, tillräckligt mycket friskfaktorer, är A och O. Man kan inte bara tänka eller säga det. Man måste GÖRA det också. För sin egen skull, inte för någon annans och även om man inte har lust. Skjuter man upp det där telefonsamtalet, inte tar emot ett annat samtal, inte planerar o.s.v. så ger man genast sjukdomen utrymme. Det har hänt ofta att jag inte har haft lust att ringa någon eller delta på något möte, men jag har gjort det ändå och jag har aldrig ångrat mig.

Innan jag började på Sockerskolan hade jag klarat att vara helt sockerfri i drygt tre veckor som max. Jag hade inte klarat det nu heller om jag inte gjorde det jag gör. Trots att jag gör så mycket jag kan, trots att jag tar min "medicin" i form av friskfaktorer varje dag, kan jag inte garantera att jag aldrig kommer att få någon återfall, men risken är i alla fall mindre.

Sedan har jag försökt få till en bra kvällsrutin också. Först brukar jag läsa lite. Läser just nu boken "Jaget och missbrukaren" av Craig Nakken. Sedan släcker jag lampan, lägger mig till rätta och kör 12 minuter Yoga Nidra det sista jag gör. Somnar ofta väldigt snabbt. Ibland innan Yogan är slut. Vill det sig väl får jag sova gott utan allt för mycket uppvaknanden och jag vaknar pigg och utvilad till en ny dag.

Det är mycket jobb att hålla sig abstinent, men det är så värt det. Om jag kan så kan du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar