fredag 22 januari 2016

Köttdebatten

Igår skrev Ann "Ett sötare blod" Fernholm ett inlägg om den endemensionella köttdebatten: http://ettsotareblod.se/den-endimensionella-kottdebatten/

Jag tycker att diskussionen om att vi äter för mycket kött är rätt tröttsam. Vi LCHFare blir ofta anklagade för att äta mer kött än andra och att vi därför bidrar mer än andra till miljöförstöringen. Den insatte vet ju att LCHF inte har något med mer kött att göra. LCHF betyder Low Carb High Fat. Alltså lite kolhydrater och mycket fett. Finns inget som säger mer kött eller mer protein överhuvudtaget. Det är vettigare att diskutera vilket kött man bör äta i så fall. Det har stor betydelse vilket kött man väljer som man kan läsa i Ann´s inlägg. Allt kött förstör inte miljön. Tvärtom.
Man kan tycka vad man vill om kött, men om man istället för kött väljer soja tycker jag man ska tänka sig för en gång till innan man uttalar sig. Soja påverkar människor och miljö väldigt negativt. Bl.a skövlas stora arealer regnskog för att istället odla soja. Läs mer om soja här och här.

Sedan har vi ju Quorn, som marknadsförs som ett hälsosamt alternativ till kött. Quorn är ett av de mest onaturliga livsmedel jag kan tänka mig. Har aldrig ätit det och kommer aldrig äta det. När jag läser om vad det är gjort av och hur det tillverkas undrar jag hur det kan vara tillåtet att sälja som människoföda överhuvudtaget.

Naturlig mat är alltid bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar