måndag 11 maj 2015

Chokladbollar och andra bakverk

Idag är det chokladbollens dag. Tycker det är så fånigt med alla dessa "dagar" som ska firas. Allt för att få folk att äta ännu mer liksom.

Tyvärr har jag i vuxen ålder blivit ett riktigt kakmonster. Utöver att jag är en godisgris. Många LCHF-are bakar kakor som innehåller sötningsmedel istället för socker. Förutom att jag är skeptisk mot sötningsmedel och tveksam till om det är så bra för kroppen så funkar det inte för mig att äta söta saker alls. Dessutom tycker jag det blir en konstig bismak av sötningsmedel och det blir inte lika gott och då blir man ju ändå inte nöjd. Risken är också att det triggar till att äta något med riktigt socker i alla fall.
LCHF-chokladbollar
OM jag nu ska äta någon kaka få det bli en vanlig kaka. Fast det är farligt att börja för då kanske det blir väldigt svårt att sluta.

Jag har svårt att komma in i rätt banor igen. Försöker analysera varför det inte känns lika enkelt just nu. Stress inverkar definitivt. Har börjat se ett mönster. Jag börjar ofta bra i januari och sedan börjar det svikta i mars. Är det för att jag ofta "sätter igång" i januari och att jag har ett viss uthållighet eller är det för att mars ofta är en ganska stressig månad?

För det är konstigt tycker jag själv. Hur kan jag välja att som nu känna mig trött, svullen och småförkyld mot att vara stark, pigg och energisk?

Idag har det i alla fall blivit riktigt strikt och det känns så skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar