fredag 6 mars 2015

Redan 2 månader med strikt LCHF - Reflektioner

Senaste månaden har gått i rasande fart. Kändes som att jag nyss satt och skrev inlägget om för och nackdelar efter en månad (länk).

Jag är fortfarande väldigt nöjd med mitt val av kost. Det känns enkelt och jag mår bra på den. Den här månaden har jag experimenterat lite mer och inte räknat hur mycket kcal/fett/protein/kolhydrater jag äter varje dag. Jag kommer fortsätta göra det ibland för jag är expert på att sväva ut och inbilla mig att jag nog inte har ätit så mycket.

Det finns såklart de som tycker min kost är extrem när jag äter så strikt LCHF. Oftast de som inte ser vad jag verkligen äter, men vet du vad? Om jag ska må bra och inte blir fet och deprimerad så har jag faktiskt inget val. Det här är mitt sätt att ta ansvar för mig själv, för mina barn och för att inte bidra till våra skenande sjukvårds- och läkemedelskostnader. Dessvärre kommer jag att få vara med och betala och det är en av anledningarna till den här bloggen.


Under månaden har det debatterats flitigt om godis och fikabröd på jobbet. Jag skrev själv ett inlägg om det för en dryg månad sedan (länk). Det har varit en del diskussioner om det är rätt av företaget att bjuda på det eller inte. Om företaget sänder ut rätt signaler och om det är schysst mot de som kämpar mot socker. Man bjuder ju inte direkt på cigaretter och alkohol på jobbet. Varför socker som börjar bli ett värre problem i samhället?

Sedan har det diskuterats om varför en del blir provocerade när någon tackar nej när det bjuds. Jag tror ju att det är för att de vet att vi gör rätt och att de själv borde göra likadant.

Här kommer länkar till inlägg i ämnet:

nosugaradded.se: Blir du provocerad av att jag inte äter socker.
nosugaradded.se: Älskar du ditt barn?
Tyngre: Jag hatar fika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar