måndag 23 mars 2015

Att provocera

Det är lätt att provocera med kosten. Även när det inte är avsikten att göra det. Bara att säga "nej tack" vid fikabordet får en del att se rött. Tänk om dessa människor kunde använda den energin till något bra istället. Kanska fundera över att de kanske borde göra likadant. Eller bara öppna upp för fler möjligheter, kanske börja läsa på om olika typer av kost och hur de påverkar kroppen. Sluta stoppa huvudet i sanden.

Jag har svårt att förstå att man kan bli provocerad över att en människa har hittat en livsstil som den mår bra av och att den personen tar ansvar för sin hälsa. Fast de som blir som mest provocerade är kanske de som blir mest påverkade ändå. Kanske kan det leda till en förändring till slut.

Ibland kan jag provocera medvetet och tycka det är kul. Att överdriva budskapet så att folk reagerar. Kost är ett hett ämne, minst sagt.


Det här är en livsstil som fungerar väldigt bra för mig. När jag ligger lågt med kolhydrater fungerar min kropp som det är tänkt. Det är många som klarar av att äta lite mer kolhydrater eller t.o.m. lite godis eller en kaka ibland. För mig fungerar det inte så. En del säger t.ex. "lite socker ibland är ju inte så farligt". nej, inte om man kan hantera det. Det kan inte jag. Lite sött triggar igång ett större sug och även om jag skulle lyckas stå emot är det inte värt energin det kostar. Det är enklare att låta bli helt - om man kan.

Socker kan man bli beroende av precis som man kan bli beroende av många andra ämnen. Skulle man säga till en alkoholist, rökare eller heroinist att "lite alkohol/en cigg/lite heroin ibland är väl inte så farligt"? Jag bara undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar