onsdag 11 mars 2015

Myter om LCHF 3 - "Lika fet av fett som grön av grönsaker"

Ibland kör jag mitt långpass på löpband framför TVn på lördagarna. Då passar jag på att titta på Nyhetsmorgon på TV4. Trevligt program tycker jag med många bra reportage och samtalsämnen. Jesper Börjesson är en bra programledare också. I lördags var kocken Fredrik Eriksson på besök och lagade olika sallader. På slutet stod alla medverkande, inklusive meteorologen Ulrika Andersson vid spisen och lite i förbifarten säger Ulrika någonting som "...man kan bli lite snurrig i bollen när man skippar kolhydraterna". Jag kan säga att jag har aldrig känt mig så osnurrig och klar i "bollen" som nu. Jag borde kanske inte bli förvånad att sådana fördomar och idéer fortfarande finns, men jag blir det ändå. Det är ju så lätt att hitta information om detta och det är så många som äter LCHF numera. Särskilt förvånad blir jag när det kommer från någon som uttalar sig i media utan att ha bättre på fötterna.


I helgen fick jag en jättefin present, en bok om Triathlon. Superbra träningstips och det som rör själva träningen är intressant, men näringsdelen stämmer inte alls överens med min kunskap och erfarenhet. Bl.a. står det att man inte ska vara rädd för kolhydrater. Det är inte kolhydraterna man blir tjock av, det är fettet man blir tjock av. Undvik fett alltså och ät massor med kolhydrater. De tipsar om att man ett par veckor före tävling ska öka upp sitt kolhydratintag med 100 g per dag för att vänja musklerna att lagra glykogen. 100 g kolhydrater är mer än jag äter på en hel vecka och dessutom tror jag att fett är ett mycket bättre bränsle. Sedan tror jag man kan få bra effekt av att addera kolhydrater under själva tävlingen och använda kolhydraterna som det turbobränsle det är om det är en lång tävling, men det är en annan femma.

Om man nu skulle bli tjock av fett så borde jag väl vara väldigt tjock nu i så fall så mycket fett som jag äter? I stället börjar jag bli ganska smal och för första gången så känns det som att jag kommer att förbli det. Man blir alltså lika fet av fett som grön av grönsaker. D.v.s. inte fet alls.

Tidigare inlägg: Myter om LCHF och Myter om LCHF 2.

Och så ett bra inlägg från "Ät riktig mat" om varför man väljer LCHF här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar