fredag 18 september 2015

Viktminskning

Som jag skrev häromdagen har vikten börjat röra sig nedåt igen efter att ha stått still i en och en halv månad. Att det inte har hänt något har jag tagit någorlunda med ro. Eftersom jag inte har så mycket övervikt har jag tänkt att huvudsaken är jag jag mår bra. Att jag kan använda vilka kläder jag vill o.s.v. Bra också att jag åtminstone inte har gått upp i vikt som jag har gjort tidigare i livet. Då har jag pendlat 10 kg, eller mer, upp och ner. Nu har jag i alla fall varit viktstabil, vilket är väldigt positivt i jämförelse. Tror aldrig jag har varit viktstabil tidigare. Jag har alltid varit på väg antingen upp eller ner.

Fast jag vill ju ändå bli av med de där kilona någongång. För att jag mår bättre när jag känner mig lättare i kroppen och så är jag nyfiken på om jag kan springa och cykla snabbare om jag väger mindre.
Vet inte exakt vad det är som har gjort att vikten börjar minska igen. De förändringar jag själv har gjort är att jag har börjat med 6:1-fasta, d.v.s. jag fastar 24 timmar en dag i veckan. Jag har börjat träna lite mer än vad jag gjort på ett tag. Särskilt löpning. Träning är ju inget undermedel för vikten, men det kan ju bidra och få saker och ting i rullning. Jag har också slutat räkna kalorier. Bara för att jag inte orkar göra det längre. Så jag kanske äter mindre. Eller mer och det var det jag behövde.

En annan sak som jag inte kan påverka så jättemycket själv är situationen på jobbet som är mycket lugnare. Vi har fortfarande lika mycket att göra, men med en chef som fungerar så känns det lättare och det blir mindre stress. Upplever att stämningen i gruppen är bättre p.g.a. detta också. Stress kan ju också påverka vikten negativt.

Bara att försöka hålla kvar i detta positiva så länge som möjligt nu :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar