tisdag 8 september 2015

Vardagspusslet

Som ensamstående tvåbarnsmamma på heltid krävs det ganska mycket uppfinningsrikedom för att någorlunda hinna med det man behöver och vill göra. Jag får ju en hel del avlastning och hjälp av mina föräldrar, f.d. svärföräldrar och min särbo, men på vardagarna är jag ganska mycket solo.

Maten har jag fått till ganska bra. Vi äter väldigt lite halvfabrikat och hämtmat hemma hos oss, men när jag lagar mat så lagar jag mycket mat så att det räcker ett tag. Jag brukar också laga en massa köttbullar på en gång och frysa in. Det har räddat oss många gånger.

Att äta lågkolhydratkost innebär ju att för egen del är jag inte så beroende av att äta vissa tider. Jag blir inte hungrig på samma sätt. Idag är det ganska fullt upp och middag blir först runt 19:30. Barnen har fått lite extra mellis, men jag bestämde mig för att fasta från lunch idag till lunch imorgon istället för middag till middag som jag gjort tidigare. Det sparar ju faktiskt tid att INTE äta också ;).

Handla mat brukar jag passa på att göra när jag ändå är ute och kör och skjutsar dottern till träningen, men igår gjorde jag faktiskt en beställning på MatHem. Det tog ungefär lika lång tid att beställa som att åka och handla själv, men det är smidigt att sitta och beställa hemma och slippa släpa hem maten själv. Jag tror dessutom att själva beställningen kommer att gå snabbare efterhand.
Planering underlättar, men ibland orkar man inte.
Som jag skrev för inte så länge sedan har jag cyklat till jobbet ganska länge nu, men från och med i förra veckan har jag försökt införa löpning till och från jobbet åtminstone en gång i veckan. Det har funkat bra. Måndag har jag sprungit hem och tisdag har jag sprungit till jobbet. Det tar lite extra tid och det funkar inte alla dagar, men det är skönt när det går.

Visst finns det mycket jag får prioritera bort som jag också skulle vilja göra. Jag skulle vilja läsa mer böcker. Har en hel hög hemma som jag aldrig hinner ta tag i. Städning tycker jag är kul, om man har tid att göra det, och jag gillar att ha städat och snyggt hemma, men jag har dragit ner på kraven även där. Jobbet tänker jag på när jag är där 6 timmar om dagen och inte annars.

Egen tid blir det inte så mycket, men det är viktigt att försöka få till det också ibland. Jag har ganska stort behov av det. Lite får jag när jag tränar.

Just nu sitter jag på sonens pingisträning och skriver detta. Gäller att utnyttja tiden :D.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar