måndag 14 september 2015

Köpa vad man vill?

I förra veckan lyssnade jag på podden Coltings Nakna Sanning. I det avsnittet intervjuade Jonas Colting sin bror, Fredrik. Fredrik äter mestadels rå mat. Inte bara frukt och grönt utan även kött, kyckling, fisk, ägg o.s.v. Ingenting jag någonsin skulle vilja prova, men det var intressant att lyssna på deras samtal.

En sak som bet sig fast hos mig är att vi kan köpa all möjlig skit i butikerna i Sverige, men vi kan inte köpa opastöriserad mjölk. Det är inte tillåtet att sälja opastöriserad mjölk i Sverige längre. Livsmedelsverket har stoppat det och hänvisar till att det kan finnas sjukdomsalstrande bakterier i mjölken som vi måste skyddas ifrån.
Man kan fråga sig hur de som är uppfödda på mjölk direkt från kossan överlevde och hur vi kan sitta här idag. Själv fick jag mjölk ur mjölkpaket, men mina föräldrar, mor- och farföräldrar o.s.v. drack just mjölk direkt från kossan. Blev de sjuka? Klart de inte blev. Snarare tvärtom. Den mjölken innehåller bl.a. nyttiga enzymer som försvinner när man hettar upp mjölken.

Så är det vettigt att vi kan gå till affären och köpa coca-cola och andra direkt hälsovådliga drycker, men inte opastöriserad mjölk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar