onsdag 23 september 2015

Idag träffade jag en intressant läkare

Jag har träffat henne några gånger förut och har fått för mig att hon är den "traditionella" läkaren som fortfarande tror på 80-talets kostråd som säger mycket kolhydrater och lite fett.

Ack vad fel jag hade. På något sätt kom vi in på kolesterol och fett. Jag sa att jag tror inte på att det är farligt med kolesterol. Det gör inte hon heller. Hon har dragit ner på många patienters kolesterolsänkande mediciner berättade hon. Vi pratade också om hur viktigt fett är för hjärnan och hur skadligt socker är.

Vi kom också in på när jag hade eksem och började ta B-vitaminer och blev av med eksem som jag dragits med i månader och t.o.m. i år på vissa ställen på bara en vecka. Hon tyckte det var jätteintressant. Det är många som söker för eksem och det behandlas med kortisonkrämer. För mig funkade det dåligt med kortison. Hon frågade sig också vad det är de inte fångar upp i sina provtagningar. Hon kollade ett par olika B-vitaminer på mig för ett par år sedan och då var värdena normala. Vilket B-vitamin hade jag brist på?
Sedan frågade hon om jag hade gått ner i vikt. Hur hon kunde komma ihåg hur jag såg ut när vi sågs senast för ett och ett halvt år sedan vet jag inte, men det var kul. Berättade att jag håller på med triathlon och hon berättade i sin tur att hon cyklade från Tyskland någonstans (hon är tysk) via Belgien till Paris i somras och det hade varit fantastiskt vackert och de hade ätit massor med god mat.

Har funderat under eftermiddagen hur gammal hon är. 55, 60, över 60? Hon är väldigt slank och fräsch så det är svårt att säga. Googlade nu och hittade henne på Doktorsguiden. Det verkar som att hon är 68 år. Jag hoppas jag är som hon när jag är 68.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar