måndag 31 augusti 2015

Födelsedag och Ny träningsfas

Igår var det min 41-årsdag. Firade med min särbo, mina barn och mina föräldrar. Blev uppvaktad med presenter på morgonen och lugn frukost med tända ljus. På eftermiddagen åkte jag, särbon och barnen in till Stockholm och Cosmonova och tittade på film. Det var länge sedan jag var där och jag har tänkt ett tag att jag skulle vilja åka dit. Efter det tog vi en tur till Stockholms glasshus och åt glass så då har jag fått en glass i sommar i alla fall :). Det har blivit mycket god, nyttig mat också i helgen. Bl.a. helstekt oxfilé med hemgjord bea och vitlökssmör. Mums!

Nu när mina två tävlingar som jag tänkt göra i år är avklarade går min träning in i en annan fas. Jag kommer att fortsätta att simma i öppet vatten så mycket jag kan och så länge det går, men kommer även att nöta teknik i bassängen mer än jag gjort under sommaren. Ny simlektion med min simtränare är inbokat i slutet av september.

Cyklingen är min starkaste gren och eftersom det är svårt att cykla racer ute på vintern så tänkte jag bara köra något pass i veckan på spinningcykel under vintern. MEN när jag fyllde år igår fick jag helt oväntat en trainer som man spänner upp racern på (och därmed kan cykla inomhus) av min älskling. En trainer hade jag tänkt skaffa så småningom, men inte haft möjlighet att prioritera det än. Då det kostar en slant tänkte jag inte ens tanken att önska mig det i present så det var en trevlig överraskning. Så då kommer jag att kunna hålla igång cyklingen lite bättre under vintermånaderna och kanske kunna förbättra mig även där.

Löpning kommer jag att köra lite mer av fast mest långa lugna pass. Kanske ett intervallpass varannan vecka. Jag tänkte försöka springa till och från jobbet åtminstone en gång i veckan. Provade det innan semestern och det funkade jättebra. Dag 1 cyklade jag till jobbet och sprang hem, dag 2 tvärtom. Bra att kunna utnyttja tiden och transportsträckan. Fick dessutom en jättefin löparryggsäck i födelsedagspresent av mina föräldrar. Det underlättar ju att kunna ta med sig något om det är någon man glömt eller behöver transportera.

Jag kommer också att träna styrka och yoga för att bygga upp kroppen och få bättre rörlighet. Har prioriterat annat under sommaren så nu är det dags igen.

Målet för nästa sommar är att gå upp till Olympisk distans, d.v.s. 1500 m simning, 40 km cykling och 10 km löpning. Det blir lite mer utmaning, men jag tror att längre distanser passar mig bättre eftersom jag är mer uthållig än snabb. Kommer nog att köra Mörkö Triathlon (sprint) också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar