måndag 17 augusti 2015

Vardagen rullar igång på riktigt samt lite om periodisk fasta

Idag började skolan igen för barnen. Jag följde dem dit på morgonen, men inga föräldrar följde med in i klassrummen. Inte jag heller. Dottern började femman och sonen tvåan. De var glada och verkade tycka det var kul att börja igen. 

Själv har jag haft lite allmän ångest sista tiden. Ångest över att börja jobba och att vardagsstressen tar vid. Det står mig upp i halsen just nu att försöka få till allt och då har det bara precis börjat. Om jag tar mig tid för mig själv för t.ex. träning blir det på bekostnad av någonting annat. Det sker under någon slags stress och dåligt samvete hela tiden. Skynda sig ut på lunchen och springa, skynda sig tillbaka för att hinna jobba det man ska innan man ska skynda sig hem så att man hinner skjutsa till barnens (framför allt dotterns) träningar. Det är väl så för många antar jag, men att vara två föräldrar känns som rena lyxtillvaron. Om det funkar. Gör det inte det är det mindre roligt. Jag talar av egen erfarenhet.
Träningsmotivationen är inte heller på topp för tillfället, just därför att jag är less på att pressa in det, men idag sprang jag i alla fall 5 km på lunchen. Eftersom jag ska köra ett nytt triathlon nästa lördag vill jag egentligen köra korta, snabba pass, men idag struntade jag i det. Tänkte bara springa i ett lugnt och skönt tempo. Väl ute gick dock varje km snabbare än den förra så det blev nog ett ganska ok pass ändå. Inte tokhög puls, men hyfsat ansträngande. Sedan cyklade jag till och från jobbet så det blev lite motion idag i alla fall.

Hur som helst, jag har haft sådana här perioder tidigare och jag vet att det går över. "Bara" att försöka hålla huvudet kallt och vara i nuet så mycket som möjligt.

När jag cyklade till jobbet i morse började jag lyssna på en pod med Jonas Colting om periodisk fasta. Jonas fastar ett dygn en gång i veckan. Det skulle jag tänka mig att testa någon gång. Har ju kört 16:8 ett tag, nu blir det snarare 15 timmars fasta för mig när jag jobbar och det sker ganska automatiskt. Brukar inte äta någonting efter middagen på kvällen (som vi brukar vara klara med senast kl. 18) och sedan blir det frukost tidigast kl. 9. Podden hittar du HÄR. Avsnitt 9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar