fredag 21 augusti 2015

Ny på LCHF 2 - hur gör man med barnen?

Min LCHF-resa har inte varit från kolhydratätare till strikt LCHF-are på en vecka utan det har tagit flera år från de första tankarna och förändringarna i kosten till dit jag är idag.

Man får prova sig fram om vad som passar en själv bäst. Det som passar mig passar inte alla andra. Det som dock funkar för alla och är bra för alla är att dra ner på kolhydraterna. Det finns inga essentiella kolhydrater, vi behöver inte äta dem för att överleva. Till skillnad från fett och protein. Fett och protein kan inte kroppen tillverka själv, men den kan tillverka den mängd glukos vi behöver.

Barnen rör ofta på mycket mer på sig än vi vuxna, men inte ens de behöver en massa kolhydater. De behöver fett och protein för att kunna växa och utvecklas. För mycket kolhydater riskerar att göra dem hyperaktiva och ge dem humörsvängningar efterhand som blodsockret svänger. Skolan skulle bli en bra mycket lugnare plats om barnen åt mindre socker och mer fett.
Jag har skrivit det förut, men jag skriver det igen. Mina barn äter samma mat som jag. Helt vanlig, ren, hemlagad och naturlig mat. Om de vill får de pasta, potatis eller ris till laxfilén, kycklinggrytan eller vad vi nu äter. Det jag gör att jag erbjuder dem bättre alternativ och hoppas att de tycker det är godare och väljer det.

Ett exempel. Ofta äter de en macka till frukost. Eftersom jag inte gillar tanken på vad gluten gör med vår kropp och knopp frågade jag dem i söndags om de kunde tänka sig att äta LCHF-pannkakor till frukost. Det ville de gärna och de här ätit det hela veckan. Dottern har ätit vispgrädde (har även erbjudit hallon, men det har hon inte tagit så mycket) till och sonen vill fortfarande ha sin jordgubbssylt. Jag har gjort ett gäng pannkakor som jag har i kylen och så har jag värmt dem lite i micron på morgonen. Har använt Åse Fredriksons recept. LÄNK.

LCHF är inget konstigt. Det är hur vi har ätit de senaste 30 åren som är konstigt. Vi ska äta som urmormor (som LCHF-ingenjören brukar säga) gjorde. Det mår vi bäst av.

Läs också: Ny på LCHF?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar