måndag 3 augusti 2015

Ny på LCHF?

Om man aldrig har provat LCHF förut kan det kanske verka svårt eller kännas jobbigt att börja. Det behöver det inte vara, man behöver inte göra allt på en gång. Bara fokusera på en sak i taget. Min första prio skulle vara att utesluta vitt socker och gluten.

När jag började med LCHF första gången körde jag inte alls lika strikt som jag gör nu. Jag har provat mig fram efterhand till vad som passar mig bäst. Jag började med att byta ut min mackfrukost mot en blandning på 1 dl keso, 1 dl turkisk yoghurt, 0,5 dl vaniljyoghurt och 50 g hallon. Till det åt jag ett kokt ägg.  Bara keso/yoghurtblandningen innehåller 11 g kolhydrater, vilket är mer än vad jag äter på en hel dag idag, men det är ändå bättre än mackor. Bara en skiva lingongrova innehåller 17 g kolhydrater och en massa gluten.

Efterhand som jag har lärt mig mer och hittat bättre alternativ har jag bytt ut och lagt till. Det kommer jag att fortsätta att göra om och när jag känner att det behövs. 
Den som har läst min blogg har nog förstått vid det här laget att jag gillar att träna. Jag tror det är jättebra att träna för hälsans skull, men om man inte tränar tycker jag inte man behöver börja träna samtidigt som man börjar med LCHF. Man kan vänta någon eller några veckor med det tills kosten börjar kännas bra och sedan börja med lågintensiv träning som promenader, cykling eller simning. Kanske långsam jogg.

Om man tränar sedan förut och har bra kondition får man räkna med att den aeroba förmågan går ner i början. 4-6 veckor får man räkna med att det tar innan man är tillbaka på samma nivå konditionsmässigt. Det man har vunnit då är att man har bättre återhämtning efter träningspassen. Har man haft problem med förkylningar och infektioner har det ofta blivit bättre. På så sätt har man fått en bättre kontinuitet i träningen och kan träna mer om man vill.

Det kan komma en del besvär till en början, men ge det lite tid. Det är inte så konstigt att kroppen reagerar på en stor omställning. Tänk att det är sockret som ska ut ur systemet och kroppen ska komma i balans efter många år av sockerfrossande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar