onsdag 19 november 2014

Att anpassa sin kost

Det jag förmedlar här på bloggen är mitt eget tyckande och tänkande. En del har jag tagit från vetenskapliga artiklar eller böcker i ämnet, men jag lägger inte tid på källhänvisningar o.dl. Den som undrar över någonting jag skriver och vill veta mer så rekommenderar jag att söka på google. Det finns mycket mer att läsa.

Jag har inga medicinska problem eller sjukdomar. För mig är lågkolhydratkost eller LCHF ett verktyg för att bl.a. slippa bekymmer med magen, få en normal aptit och därmed hålla vikten. För många andra som har medicinska problem, t.ex. diabetes, har LCHF-kosten gett dem ett nytt liv. Det är ju inte så konstigt. Har man diabetes så tål man inte kolhydrater. Kroppen klarar inte av att ta hand om det. Alla kolhydrater bryts nämligen ner till socker i kroppen och höjer blodsockret. Man får ta medicin för att inte hamna i ett livshotande tillstånd. För mig är det obegripligt att man får rådet äta det man inte tål. Skulle man utsätta sig för något annat man inte tål? T.ex. nötter eller pälsdjur? Att följa sjukvårdens kostråd vid diabetes är tyvärr ingen garanti för att må bra. Det är kanske till och med tvärtom.

Vem tjänar på att vi fortsätter äta stora mängder socker och stärkelse och att en del av oss får ta mediciner för att kroppen ska kunna ta hand om det? Just det, livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin. Det ligger otroligt mycket pengar i detta och det kämpas med näbbar och klor för att vi ska fortsätta som förut. Vad skulle de annars tjäna pengar på?

Livsmedelsindustrin nästlar sig in överallt. Barnläkaren och fetmaforskaren Claude Marcus samarbetar eller har samarbetat med McDonalds, Unilever, Viktväktarna och Wasabröd. Jag antar att han tjänar något på det samarbetet. Skulle han erkänna att McDonalds säljer skräpmat? Tror inte det. Ett annat exempel är att Unilever (som tillverkar margarin) sponsrar en stor konferens för dietister. Är det konstigt att dietister fortfarande tycker att vi ska äta margarin och inte naturligt smör? I ett annat inlägg ska jag gå in mer på vad margarin egentligen är och hur det går till när det tillverkas.



Vem tjänar då pengar på att folk äter lågkolhydratkost? Först och främst den enskilda individen i form av en bättre hälsa, men samhället har också mycket att spara. Bara kostnaden för diabetesbehandling i Sverige är 10 miljarder kronor per år. Därtill kommer behandling av alla andra åkommor som kommer av felaktig kost. Tänk vad man skulle spara i form av minskat behov av läkemedel och minskade komplikationer.

Men behöver man inte kolhydrater för att t.ex. hjärnan ska fungera? Svaret på den frågan är NEJ - det finns faktiskt inga essentiella kolhydrater. Kroppen kan tillverka de kolhydrater den behöver. Detta sker i levern som kan omvandla fett till kolhydrater. Man blir inte trög och dum av LCHF heller. Mattias Ribbing - trefaldig svensk mästare i minne äter LCHF och strikt sådan 3 veckor innan tävling för att bli mer skärpt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar