söndag 12 april 2020

Vegetariskt och veganskt

När jag lade ut en fråga på min Facebooksida om vad ni som läsare ville att jag skulle skriva om var det ett par läsare som ville veta mer om vegetarisk och vegansk kost. Jag är inte särskilt kunnig inom det området så jag varken kan eller vill skriva något om hur man gör det bäst. Jag tänkte dock att jag kan skriva lite om hur jag ser på det.

För min egen personliga del skulle det bli otroligt svårt att äta vegetariskt eller veganskt. Min tarm klarar inte vegetabilier så bra, åtminstone inte just nu. Som du kanske vet innehåller de flesta vegetabilier antinutrienter som t.ex. oxalater, fytiner och lektiner. Dessa kan göra att det är svårt för kroppen att ta upp näringsämnena och de kan t.o.m. skada tarmen. Min mage behöver protein av hög kvalitet för att läka och det kan man bara få från animalier. Det är svårt att få i sig alla de essentiella aminosyrorna från enbart vegetabilier. Eftersom jag inte heller äter mejerier och är försiktig med äggula, eftersom det visade sig att jag är lite överkänslig mot det, är det kött, fisk, kyckling, skaldjur o.s.v. som gäller. Om min personliga resa inom den funktionsmedicinska världen kan du läsa mer om i tidigare inlägg.
Flera erfarna funktionsmedicinare vittnar om att en stor del av de människor som kommer till dem för att få hjälp med sitt dåliga mående har ett förflutet som vegetarianer och veganer. Det kan ändå vara människor som verkar ha stor kunskap och lägger ner mycket tid på att göra allt rätt. Jag kan förstå att man till en början kan må väldigt bra på t.ex. vegansk kost. Särskilt om man har ätit mycket skräp innan. Det blir ju som en detox. En del funktionsmedicinare tycker man ska se det som en fasta och man kan inte fasta eller detoxa i all evighet. Förr eller senare blir det problem med näringsbrister av olika slag.

Det var lite om hur jag tänker i den här frågan och varför jag väljer animalisk kost. Det går naturligtvis att skriva hur mycket som helst om detta. Det finns många fler aspekter, hälsomässiga och miljömässiga t.ex, som jag gärna skulle skriva om, men det får bli i ett annat inlägg. Fast när det gäller miljöaspekten kan jag väl kort säga att kött inte alltid är dåligt för miljön och vego inte alltid är bra för miljön.

Här kan du läsa ett annat inlägg jag har skrivit om soja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar