lördag 25 april 2020

Mer kycklingbuljong på gång - recepttips

När jag fick behandlingsplanen hos min funktionsmedicinske läkare på FunMed fick jag en del tips och råd om vad jag behöver få i mig varje dag. En sak var att han tyckte att jag ska dricka benbuljong varje dag. Jag har kokt kycklingbuljong många gånger tidigare för att ha i frysen, men då har det mest legat där ifall jag ska göra någon sås eller liknande. Nu dricker jag en kopp varje dag och då blir det att jag behöver koka en omgång varje vecka. Det går att köpa färdig på t.ex. Bodystore, jag har provat, men den var inte alls god. Det blir mycket godare och dessutom mycket billigare att koka egen. Även om jag köper ganska dyra ekologiska kycklingar. En trevlig bonus är att man får gott kycklingkött på köpet som man kan använda i någon kycklinggryta (se ett superenkelt recepttips som jag brukar göra längst ner) eller äta som det är. Jag äter ofta köttet till frukost tillsammans med majonnäs.
Jag gör min kycklingbuljong efter Birgitta Höglunds recept på enkel kycklingbuljong som finns i det här inlägget. Jag kokar i 2 timmar, tar bort köttet och låter sedan koka 6 timmar till. Det sköter sig i stort sett själv.

När buljongen är klar får den svalna och sedan silar jag den och häller den i en tillbringare. Jag tar inte bort fettet, men för att det ska bli lättare att få en jämn fördelning av fettet i portionerna låter jag den silade buljongen stå i kylen under natten. Då lägger sig fettet på ytan och stelnar. Då är det lätt att lägga lite i varje portion. Dagen efter portionerar jag upp buljongen. Nu när jag jobbar hemma häller jag den direkt i koppar som jag ställer i frysen. Sedan är det bara att ta fram en kopp varje dag. Det kanske låter som att det är lite pyssel, men det går lätt när man fått in rutinen :). Det är värt det! Här kan du läsa om alla nyttigheter som finns i benbuljong.
Kycklingbuljong klar för att drickas.
Det här gör jag med köttet ibland: Klipp bacon i småbitar och bryn det, dela kycklingköttet i mindre bitar och lägg ner i pannan, slå på kokosgrädde, krydda, blanda ihop, värm på. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar