onsdag 15 april 2020

Sinnesro

Jag har inte skrivit något om beroendesjukdomen på länge. Kan säga att det är extremt lugnt med sug. Lugnare än på väldigt länge. Jag har sinnesro. Det som har förändrats är ju att jag (förhoppningsvis) har blivit av med SIBO och Candida och båda de åkommorna kan ge sockersug. Jag har också ändrat kosten en aning genom att jag minskat mängden grönsaker och de grönsaker jag äter är icke FODMAPS och lågoxalat. Kan också bidra. Kanske tarmen börjar läka ihop och fungera som den ska nu.

Jag känner mig piggare. Har lyckats somna om (vaknar i princip alltid ca 05.30) och sova någon timme längre under påskhelgen. Trötthet är min största risk känns det som. Det är lätt att vilja stoppa i sig något extra för att höja energinivåerna. Jag försöker sköta sömnen väldigt noga. Lägger mig alltid i tid, men jag vaknar ofta för tidigt och kan inte somna om.

För någon vecka sedan kände jag mig väldigt irriterad och instängd. Så känner jag i perioder och jag vet inte exakt vad de kommer av. Skillnaden var att jag inte fick sug av den känslan den här gången. Har ofta ätit på den känslan tidigare. Jag hade det i en vecka och sedan gick det över. Det gör ju alltid det förr eller senare. Även om det är svårt att tro när man väl är inne i det.
Irritationskänslan kan förstås komma av den situation vi alla befinner oss i. Vi är mer eller mindre isolerade. Jag har ingenting emot att jobba hemifrån, men känner mig lite instängd ibland. För övrigt är det ingen jätteskillnad i livet, men känslan av att vara begränsad och att jag vill tänka mig för så fort jag ska göra något utanför hemmet kan ju räcka. Jag försöker komma ut på promenad varje dag, men ibland kan det bli svårt att hinna med. Det blir lite annorlunda jobbdagar nu. Det blir fler möten. Dagarna blir upphackade när en del av det som vi tidigare pratade om i korridoren nu måste tas via ett litet möte på Skype eller Teams. Men på det stora hela går det bra.

Men påskhelgen var så skön! Det blev en del extra välbehövlig sömn som sagt. Jag gjorde inte så mycket, pysslade lite hemma och promenerade varje dag. När jag promenerar brukar jag passa på att ringa ut, dvs ringa till en beroendevän. Det är mitt bästa verktyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar