torsdag 2 april 2020

5 veckor in i behandlingen och hemmajobb

Dagarna rullar på snabbt, trots att tillvaron är lite mer begränsad än vanligt pga viruset. Det är tredje veckan jag jobbar hemifrån. Jag ser det mest som positivt. Visst blir det ensamt ibland och jag saknar att träffa mina trevliga kollegor IRL (vi ses online dock), men mest är det skönt med tystnaden. Sitter annars i kontorslandskap och det är nog inte riktigt bra för mig. Tänker oftast inte så jättemycket på det när jag är på jobbet, men tror att det gör mig trött med alla ljud och människor runt omkring. Har alltid känt att jag jobbar mycket mer effektivt hemma. Jag ser det faktiskt lite som en gåva, tror bara detta gagnar mitt tillfrisknande.

Viktigt är dock att hålla rutinerna, att inte börja gå runt i mysbyxor hela dagarna eller jobba konstiga tider. Jag gör ungefär som vanligt, enda skillnaden är att jag åker hem när jag skjutsat barnen till skolan på morgonen istället för att åka till jobbet.
Jag har nu följt rekommendationerna jag fick av min läkare på FunMed i drygt 5 veckor. Kurerna mot candida och bakterieöverväxt i tunntarmen (SIBO) är avslutade. I helgen gjorde jag ytterligare ett SIBO-test för att se om behandlingen har haft effekt och att det inte har kommit tillbaka. Det tar 4 veckor innan jag får svar. Proverna skickas till England och de lägger även alla prover i karantän i en vecka nu. Allt tar lite längre tid än normalt.

Känner än så länge inte av några jättetydliga förbättringar än så länge, men det hade jag inte förväntat mig heller. Minst 3 månader behöver man nog ge det. Det är mer en känsla av att "något har hänt". Kanske lite piggare, kanske lite mer energi, känner mig lättare i kroppen och magen är mindre svullen. Stora skillnanden kom när jag efter SIBO-kuren drog ner på grönsaker som doktorn tyckte jag skulle göra. Äter väldigt mycket mindre grönsaker nu och jag tänker på att försöka utesluta FODMAPs och grönsaker med mycket oxalater. Bra information om oxalater hittar du HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar